صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اردوغان پس از یک دهه وارد امارات شد

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه روز گذشته 13 فبروری، در نخستین سفر رسمی خود به امارات وارد ابوظبی شد. این سفر او پس از یک دهه صورت می‌گیرد تا روابط دو کشور در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی بهبود یابد.

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه روز گذشته 13 فبروری، در نخستین سفر رسمی خود به امارات وارد ابوظبی شد. این سفر او پس از یک دهه صورت می‌گیرد تا روابط دو کشور در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی بهبود یابد.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری فرانسه با نشر گزارشی می‌نویسد که سفر رئیس ‌جمهور ترکیه به امارات در حالی تدارک دیده شد که دو کشور در طول سال‌ها درگیر تنش‌ها در مناسبات دو کشور بودند و به دلیل حمایت از طرف‌های مخالف در نزاع‌های منطقه‌ای و هم‌چنین بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه، اختلافات عمیقی داشتند.

انور قرقاش، مشاور حاکم ابوظبی در استقبال از اردوغان در توییتی نوشته است: “این سفر صفحه مثبت جدیدی را در روابط دوجانبه باز خواهد کرد”. او تاکید کرده است: “امارات به تقویت ارتباط با کشورهای مختلف ادامه می‌دهد تا از ثبات و رفاه منطقه و مردم آن، حمایت کند”.

روند کاهش تنش در روابط انقره-ابوظبی پس از دیدار چهار ماه پیش محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد و حاکم ابوظبی از انقره آغاز می‌شود. وی در آن سفر از برپایی یک صندوق سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دالری در ترکیه خبر داد و 10 توافق امنیتی، اقتصادی و فن‌آوری با ترکیه امضا نمود.

از سوی دیگر، خبرگزاری آناتولی گزارش می‌دهد که اکنون 12 توافق‌نامه هم‌کاری میان ترکیه و امارات متحده عربی در بخش‌های سرمایه‌گذاری، اقتصادی، صنایع نظامی، حمل و نقل، کشاورزی، بهداشت و درمان آماده شده که در سفر اردوغان به ابوظبی امضا می‌شود.

از جانب دیگر، رئیس جمهور ترکیه در توییتی راجع به این سفر نوشته است: “با تماس‌های ولیعهد، شیخ محمد بن زاید در انقره در ماه نوامبر، دوران جدیدی را در روابط ترکیه و امارات متحده عربی آغاز کردیم. امروز ما عازم ابوظبی شدیم تا این شتاب را تقویت کنیم”.

رئیس ‌جمهور ترکیه هم‌زمان با سفر به ابوظبی در مقاله‌ای که در روزنامه “خلیج تایمز” نشر شده نوشته که از صمیم قلب به اهمیت تعمیق هم‌کاری در امور امنیتی و برای ثبات منطقه در آینده، اعتقاد دارد و مطمئن است که این هم‌کاری نه تنها در روابط دوجانبه بلکه در سطح منطقه اثرگذار خواهد بود.

اردوغان در این مقاله تلویحاً به حملات اخیر حوثی‌های یمن به امارات اشاره کرده و نوشته که ترکیه امنیت و ثبات امارات را از امنیت و ثبات خود جدا نمی‌داند.

از سوی دیگر؛ عبدالخالق عبدالله، استاد علوم سیاسی در امارات، در آستانه سفر اردوغان به ابوظبی در توییتی نوشته که انقره و ابوظبی باید به دنبال تقویت “مشارکت سیاسی راهبردی” باشند.

ترکیه در یک دهه اخیر متحد نزدیک قطر بوده و هم‌کاری آن‌ها در حالی عمیق‌تر شد که بحران شدید در روابط عربستان، امارات و بحرین در برابر قطر، سرانجام به قطع مناسبات این کشورها در سال 2017 منجر شد.

اردوغان اما با تغییر نگاه به سوی امارات، از سال گذشته به سوی بهبود رابطه با سران ابوظبی گام برداشت و در حالی‌که امارات و اسرائیل نیز پس از عادی‌سازی روابط به رشته هم‌کاری‌های گسترده بین دو کشور روی آورده‌اند، نسبت به بهبود رابطه ترکیه با اسرائیل نیز اشتیاق نشان داده است.

رئیس ‌جمهور ترکیه در روزهای اخیر از سفر قریب‌الوقوع اسحاق هرتزوگ، رئیس ‌جمهور اسرائیل به انقره خبر داد و هم‌زمان خاطرنشان کرد، گازی را که اسرائیل در سال‌های اخیر در حوزه‌های گازی مدیترانه کشف کرده، می‌تواند از طریق خاک ترکیه به اروپا منتقل کند.

با این حال، رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات کشورشان نوشته‌اند که دولت نفتالی بنت نسبت به نزدیکی به ترکیه احتیاط خواهد کرد و کماکان برای اتحاد راهبردی خود با امارات و بحرین و هم‌چنین هم‌کاری‌های گسترده میان اسرائیل با یونان و قبرس اهمیت بیش‌تری قائل است.

اردوغان: «اسلام» دین رسمی ترکیه می‌شود

ترکیه خواستار تامین صلح و جلوگیری از بحران بشری و اقتصادی در افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x