صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اردوغان: «اسلام» دین رسمی ترکیه می‌شود

روزنامه فایننشال تایمز با نشر مقاله‌ای گفته است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ممکن است دین رسمی این کشور را «اسلام» اعلام کند. 

روزنامه فایننشال تایمز با نشر مقاله‌ای گفته است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ممکن است دین رسمی این کشور را «اسلام» اعلام کند.

پیک‌آفتاب: روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشته است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه احتمالاً در این کشور سکولار، دین رسمی را اسلام اعلام می‌کند تا از این طریق جای‌گاه خویش را در بحبوحه انتخابات بهبود بخشد.

روزنامه فایننشال تایمز در مقاله‌ای تصریح کرده که اردوغان احساس می‌کند که ممکن است در انتخابات شکست بخورد، بنابراین احتمال دارد اقدامات “تحریک‌آمیزی” را در پیش بگیرد تا از این طریق برگ برندگی انتخابات را از پیش در دست داشته باشد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رهبران شش حزب مخالف دولت ترکیه، شنبه شب به منظور تدوین استراتیژی آینده حکومت این کشور که هدف اصلی آن پایان دادن به دوران ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان است، با یک‌دیگر دیدار و گفتگو کردند.

رهبران این احزاب با انتشار بیانیه‌ای گفته‌اند که ترکیه “عمیق‌ترین بحران سیاسی و اقتصادی” تاریخ خود را تجربه می‌کند و سیستم اجرایی کشور مقصر اصلی آن است. احزاب مخالف، اردوغان را عامل اصلی بحران اقتصادی جاری در ترکیه می‌دانند و در پی شکل‌دهی ائتلافی برای معرفی نامزد واحد با هدف شکست رئیس جمهور فعلی و رهبر حزب عدالت و توسعه در ترکیه هستند.

فایننشال تایمز در ادامه اما تحلیل می‌کند که اقدامات تحریک‌آمیز می‌توانند اعلام وضعیت فوق‌العاده به هر بهانه‌ای و یا اعلام اسلام به عنوان دین رسمی در ترکیه که ساختار سکولار دارد، باشند.

در بخشی از مقاله چنین تاکید شده است: “این اقدامات تحریک‌آمیز برای ایجاد چند دستگی در مخالفان خواهد بود”.

فایننشال تایمز هم‌چنین نوشته است: “رئیس جمهور ترکیه به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی قدرت او بی‌حد و مرز است، اما به نظر می‌رسد، حاکمیت او که در 20 سال گذشته ادامه داشته، اکنون در ضعیف‌ترین مرحله خود رسیده و افزایش قیمت غذا و انرژی به کاهش حمایت از حزب عدالت و توسعه در نظرسنجی‌ها منجر شده است.

از سوی دیگر خبرها می‌رساند که رهبران حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، حزب خوب (IP)، حزب سعادت (SP)، حزب دموکرات ترکیه (DP)، حزب دموکراسی و پیشرفت (DEVA) و حزب آینده (Gelecek Partisi) خواستار بازگرداندن سیستم پارلمانی و لغو فرد محوری در اداره کشور از طریق تقویت “اصل تفکیک قوا” شده‌اند.

منتقدین اردوغان اما تلاش‌های او را “ترس” و “سراسیمگی” دانسته و معتقدند که زوال اردوغان نزدیک است و اعلام کردن اسلام به عنوان “دین رسمی” در کشور سکولار ترکیه پی‌آمدهای منفی به دنبال خواهد داشت، زیرا با اعلام چنین وضعیت، بستر تساهل از بین رفته و یک‌جانبه گرایی دینی، “فراگیری” را لطمه می‌زند و شهروندان را بیش‌تر از پیش آسیب می‌رساند.

این در حالی است که لیر ترکیه، 44 درصد ارزش خود را در سال 2021 از دست داد که ناشی از استراتیژی جدید رجب طیب اردوغان، برای تولید کالاهای ارزان‌تر و توسعه صادرات بوده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x