صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اتحادیه اروپا تا سال 2025 یک نیروی واکنش سریع بدون اشتراک امریکا ایجاد می‌کند

بر اساس یک سند محرمانه 28 صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار رویترز قرار گرفته، اتحادیه اروپا قصد دارد بدون اشتراک امریکا تا سال 2025 یک نیروی 5000 نفری واکنش سریع ایجاد کند. این نیرو متشکل از واحدهای زمینی، دریایی و هوایی است که متناسب با هر بحران و ماموریت مشخص از نیروهای کشورهای عضو و به صورت نوبتی-گزینشی تشکیل خواهند شد.

اتحادیه اروپا تا سال 2025 «یک نیروی واکنش سریع» بدون اشتراک و تامین مالی امریکا ایجاد می‌کند.

پیک‌آفتاب: بر اساس یک سند محرمانه 28 صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار رویترز قرار گرفته، اتحادیه اروپا قصد دارد بدون اشتراک امریکا تا سال 2025 یک نیروی 5000 نفری واکنش سریع ایجاد کند. این نیرو متشکل از واحدهای زمینی، دریایی و هوایی است که متناسب با هر بحران و ماموریت مشخص از نیروهای کشورهای عضو و به صورت نوبتی-گزینشی تشکیل خواهند شد.

وزرای خارجه و دفاع کشورهای اعضای اتحادیه اروپا در جلسه مشترکی در شهر بروکسل از ناوقت روز دوشنبه 24 عقرب، مذاکره در مورد تشکیل «نیروی واکنش سریع اتحادیه اروپا» را آغاز کرده و این گفتگوها در جریان روز سه شنبه نیز ادامه یافت.

کشورهای فرانسه و ایتالیا، دو قدرت نظامی بزرگ اتحادیه اروپا از تنظیم پیش‌نویس این توافق استقبال کرده‌اند. قرار است که موضع دولت آینده آلمان که در همین زودی تشکیل می‌شود، نیز در زمینه روشن گردد.

فلورنس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه در یک نشست خبری گفت:«این پیش‌نویس حاوی اهداف بلندپروازانه، درازمدت و درعین حال طرح‌های عملی و بسیارمشخصی است که اعضای اتحادیه را کمک می‌کند تا کمبودات نظامی گذشته را جبران کند. در مجموع طرح خوبی است و تعادل خوبی بین اتحادیه ایجاد می‌کند.»

لورنزو جرینی، وزیر دفاع ایتالیا نیز گفت این نیرو مکمل ناتو خواهد بود و همکاری با امریکا را تقویت می‌کند.

این پیش‌نویس که توسط جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امور دفاعی اتحادیه اروپا تنظیم شده در واقع اولین اقدام عملی برای ایجاد یک نیروی مستقل اروپایی است که به امکانات و حمایت نظامی و مالی امریکا متکی نمی‌باشد.

در بخشی از این پیش‌نویس چنین آمده است: «ما برای مدیریت بحران‌های نظامی گونا‌گون به سرعت عمل، قابلیت و انعطاف بیشتری نیاز داریم. باید بتوانیم به تهدیدهای جدی و یا شرایط بحرانی مثل عملیات نجات و تخلیه و یا ایجاد ثبات در کانون‌های بحرانی واکنش سریع و فعالی نشان دهیم». هر چند تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملزم به مشارکت در این نیرو نیستند ولی این طرح باید توسط تمامی 27 کشور عضو تایید شود.

طبق گزارش‌ رویترز، این طرح با عنوان «افق استراتیژیک»، شبیه دکتورین سازمان ناتو ترتیب شده که قبلاً با عنوان «ایده استراتیژیک» طرح شده بود و در برگیرنده اهداف این پیمان نظامی است.

آقای بورل در این سند از همه کشورهای عضو خواسته است «امکانات راهبردی لازم» را در اختیار این طرح قرار دهند. این به معنای توسعه یک شبکه لوجستیکی و برای مسافت‌های دور و امکانات و زیرساخت‌های فرماندهی نظیر ساختار ناتو است.

جوزپ بورل در یک نشست خبری گفت با تصویب 14 طرح تسلیحاتی و دفاعی جدید در جلسه روز سه‌شنبه، اکنون در مجموع 60 پروژه برای توسعه قابلیت‌های تسلیحاتی و لوجستیکی اتحادیه اروپا از جمله طرح موسوم به «ترانسپورت هوایی -راهبردی برای محموله‌های بزرگ» در دست بررسی و اجرا است.

دولت امریکا از متحدان اروپایی خود خواسته است که راجع به نیروهای مستعد اعزام به نقاط دیگر سرمایه گذاری کنند. جو بایدن اما گفته است که چنین طرح‌هایی مکمل قابلیت‌های نظامی ناتو خواهد بود.

طبق این سند، تقسیم این نیروها به واحدهای کوچک‌تر قابلیت اعزام به نقاط دور دست و انعطاف عملیاتی آن را افزایش خواهد داد.

در بخش دیگری از پیش‌نویس این طرح راهبردی گفته می‌شود «استفاده از واحدهای کوچک‌تر و مستقل به ما امکان می‌دهد که متناسب با نیازهای هر بحران نیروی موثرتری را اعزام کنیم تا رویدادها را در کمترین زمان ممکن مدیریت کند. این یک نکته کلیدی برای فایق آمدن بر مشکلات گذشته است.»

این در حالی مطرم می‌شود که حدود دو دهه پیش برای اولین بار طرح ایجاد یک نیروی 50 تا 60 هزار نفری اروپایی مطرح شد ولی به دلیل تفاوت دیدگاه‌های فاحش کشورهای عضو اتحادیه اروپا هیچ‌گاه تشکیل چنین نیروی مشترک در دستور کار قرار نگرفت و عملی نشد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x