صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پس از چین، هند نیز به جای ایران مسیر دیگری را برای صادرات به روسیه انتخاب کرد

منابع گزارش داده‌اند که بر خلاف انتظار مقام‌های دولت ایران که منتظر افزایش صادرات کالاهای هندی از طریق ایران به روسیه بوده‌اند، هند از طریق گرجستان اقدام به صادرات کالا کرده است.

منابع گزارش داده‌اند که بر خلاف انتظار مقام‌های دولت ایران که منتظر افزایش صادرات کالاهای هندی از طریق ایران به روسیه بوده‌اند، هند از طریق گرجستان اقدام به صادرات کالا کرده است.

پیک‌آفتاب: یکی از دلایل مهم پیدا کردن مسیرهای جای‌گزین این است که ایران طی دو دهه گذشته خطوط آهن سراسری از چابهار به افغانستان و آسیای میانه تکمیل نکرده و بنادر آبی ایران و روسیه فاقد زیرساخت‌ها و کشتی‌های لازم برای پوشش تجارت دوجانبه هستند.

چین نیز از دسمبر 2020، ترانزیت کالا به قفقاز، ترکیه و اروپای شرقی را با دور زدن ایران، از مسیر 9 هزار کیلومتری آسیای میانه-جمهوری آذربایجان-گرجستان-ترکیه به اروپای شرقی انجام داده بود.

یافتن این مسیرهای جای‌گزین در حالی رخ داده است که مسئولان حکومت ایران با امضای سند هم‌کاری‌های 25 ساله ایران و چین، توافق با هندی‌ها درباره توسعه بندر چابهار که از تحریم‌ها معاف است و موافقت با گسترش حضور چین در این منطقه وعده گسترش هم‌کاری‌های راهبردی با این کشورها داده بودند.

علاوه بر این، دولت‌های هند و روسیه سال 97 برای تسهیل و تسریع اجرای طرح ایجاد کریدور بین‌المللی شمال به جنوب از طریق ایران تفاهم‌نامه هم‌کاری امضا کردند.

طبق این تفاهم که از سال 79 بین کشورهای ایران، روسیه و هند در حال پیگیری بوده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است، کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب‌‌، اقیانوس هند و خلیج ‌فارس را از مسیر ایران به دریای خزر سپس از روسیه به سن‌ پترزبورگ و شمال اروپا پیوند می‌دهد.

در ماه‌های اخیر و پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بحث درباره این مسیر افزایش یافته بود و داود تفتی، مدیرعامل کشتی‌رانی دریای خزر، 8 حمل امسال در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود “با توجه به ناامنی‌ها و مسائلی که در دریای سیاه پیش آمده، در حال حاضر بهترین مسیر برای ترانزیت کالا به روسیه مسیر ایران است”.

با این حال او توضیح نداد که بر اساس کدام ظرفیت و زیرساخت‌ها، کشورهای خارجی باید مایل به ترانزیت کالاهای‌شان به روسیه از طریق ایران باشند.

علاوه بر این آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که به دلیل فقدان زیرساخت‌ها در بنادر ایران و روسیه، حتی 60 درصد تجارت ایران و روسیه به جای دریای خزر از طریق جمهوری آذربایجان انجام می‌شود.

هند طی سال‌های گذشته با توسعه بندر چابهار ایران سعی در ترانزیت کالا از طریق خاک ایران به افغانستان، آسیای مرکزی با دور زدن پاکستان، هم‌چنین ترانزیت کالا به روسیه و شرق اروپا داشت.

مسیر ایران یک پنجم فاصله‌ای است که کشتی‌های هندی برای انتقال کالا به دریای سیاه و از آن‌جا به روسیه و اروپای شرقی طی می‌کنند.

انتظار ترانزیت کالاهای هندی از طریق ایران به روسیه در حالی است که ایران طی دو دهه گذشته علاوه بر عدم تکمیل خطوط آهن سراسری از چابهار به افغانستان و آسیای میانه، حتی خط آهن رشت‌-آستارا را نیز تکمیل نکرده است.

آمارهای گمرک هند نشان می‌دهد که سال گذشته حدود 3.3 میلیارد دالر صادرات و 8.4 میلیارد دالر واردات از روسیه داشته که به ترتیب 35 درصد و 41 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشته و این کالاهای نفتی و غیرنفتی از طریق مسیرهای دریایی انجام شده است.

رسانه‌های هند هفته گذشته خبر داده بودند که با تسهیل مبادلات مالی از طریق روبل و روپیه، این کشور محموله‌های برنج، میوه، چای، قهوه و مواد غذایی را از طریق گرجستان به روسیه صادر کرده است.

این در حالی است که پیش‌تر دینس الیپوف، سفیر روسیه در هند گفته بود که مسکو و هند حین معاملات تجارتی از اسعار ملی مشترک استفاده می‌کنند تا این عرصه را تقویت نمایند. روسیه و هند قصد دارند حین محاسبه تجارتی بین هم، از اسعار ملی خود استفاده کرده و آن‌را توسعه دهند.

محاسبات تجارتی بین روسیه و هند به اسعار ملی صورت می‌گیرد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x