صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وداع تلخ عمران خان با قدرت؛ پارلمان او را کنار زد

پارلمان پاکستان به عمران خان رای عدم‌اعتماد داد و او را از کرسی نخست وزیری برکنار کرد.

پارلمان پاکستان به عمران خان رای عدم‌اعتماد داد و او را از کرسی نخست وزیری برکنار کرد.

پیک‌آفتاب: در مجموع، 174 نماینده از جمع 342 نماینده پارلمان پاکستان در ساعات اولیه 10 اپریل، پس از 13 ساعت تاخیر به عمران خان رای عدم‌اعتماد دادند. این اقدام به 172 رای مثبت نیاز داشت.

قبل از آغاز رای‌گیری؛ اسد قیصر، رئیس‌ پارلمان پاکستان از ِسمت خود استعفا کرد. قیصر که از حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان است گفت که نمی‌خواهد جلسه را به عهده بگیرد که برای برکناری نخست وزیر برگزار شده است.

پارلمان پاکستان به احتمال زیاد فردا دوشنبه 11 اپریل، در مورد نخست وزیر جدید رای‌گیری خواهد کرد. در همین حال، شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پیشین پاکستان در توییتی نگاشته است: “من مفتخرم که برای صداقت، درست‌کاری و اخلاص در کنار رهبرم می‌ایستم”. قریشی توییتر خود را “از وزیر خارجه” به “وزیر خارجه قبلی” تغییر داده است.

قبل از این شهباز شریف، رهبر اپوزیسیون و رئیس حزب مسلم‌لیگ شاخه نواز پاکستان گفته بود که در صورت برکنار شدن عمران خان، متحدان‌اش او را به عنوان نخست وزیر آینده پاکستان معرفی خواهند کرد. شریف پس از رای‌گیری گفت: “ما به دنبال انتقام نخواهیم بود. ما مردم را به زندان نمی‌اندازیم، اما قانون مسیر خود را طی خواهد کرد.”

از سوی دیگر، مریم نواز از مخالفان جدی عمران خان در توییتی گفته است که غرور و تکبر، کار انسان نیست. تکبر سقوط است، سقوط سقوط است! به همین دلیل عمران خان، اولین نخست وزیر پاکستان شد که رای عدم‌اعتماد دریافت کرد.

جلسه رای عدم‌اعتماد پس از آن برگزار شد که دادگاه عالی پاکستان از تلاش عمران خان برای ماندن در قدرت جلوگیری کرد و در 7 اپریل، حکم داد که اقدام برای جلوگیری از رای عدم‌اعتماد پارلمان، خلاف قانون اساسی است.

مطابق به حکم دادگاه عالی پاکستان، پارلمان این کشور که به درخواست عمران خان از سوی رئیس جمهور این کشور منحل شده بود، دوباره احیا شد.

اعضای حزب خان در 8 اپریل، گفته بودند که تلاش خواهند کرد تا زمانی‌که ممکن باشد پروسه رای عدم‌اعتماد را به تعویق بیاندازند.

در همین حال؛ شهباز شریف، رهبر اپوزیسیون در توییتی نگاشته است: “خداوند متعال در ماه مبارک رمضان، برکات خاص خود را بر این ملت عنایت فرمود. الحمدالله شب گذشته، کشور عزیز و مجلس شورای اسلامی از یک بحران جدی رهایی یافت. طلوع و سپیده‌دم را به ملت پاکستان تبریک می‌گوییم. خداوند متعال حامی پاکستان و همه شما باشد، آمین!”.

از سوی دیگر، رویترز با نشر گزارشی گفته است که در جریان این تاخیر، عمران خان با جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان دیدار کرد، اما هیچ جزئیاتی از این ملاقات بیرون داده نشده است.

عمران خان و متحدان‌اش سعی کردند با انحلال پارلمان، از طرح رای عدم‌اعتماد که به نظر می‌رسید او را از قدرت خلع کند، جلوگیری کنند.

رئیس پارلمان پاکستان در آغاز جلسه به تاریخ 9 اپریل، از اعضای پارلمان خواست که درباره آن‌چه که او به عنوان “توطئه خارجی” برای برکناری عمران خان توصیف می‌کند، بحث کنند. اما این خواست‌اش واکنش تند اعضای اپوزیسیون را برانگیخت.

عمران خان 69 ساله، ستاره سابق کرکت، در سال 2018 در نتیجه انتخابات پارلمانی به حیث نخست وزیر پاکستان گماشته شد.

از تاسیس پاکستان تاکنون، هیچ نخست وزیری در تاریخ 75 ساله این کشور نتوانسته دوره صدارت خود را تکمیل کند.

منتقدان او را مسئول مشکلات اقتصادی کشور و فساد گسترده می‌دانند. در اواخر 8 اپریل، عمران خان گفت که در صورت تصویب رای عدم‌اعتماد، دولتی را که توسط مخالفان تشکیل شود، به رسمیت نمی‌شناسد.

او گفت که “یک دولت وارداتی را نمی‌پذیرد” و دوباره پیشنهاد کرد که اقدام برای برکناری او بخشی از یک توطئه خارجی است.

گلزار احمد، به حیث نخست وزیر موقت پاکستان از سوی عمران خان معرفی شد

پارلمان پاکستان به درخواست عمران خان منحل شد

پارلمان پاکستان درباره برکناری عمران خان تصمیم می‌گیرد

مریم نواز: عمران خان را اخراج می‌کنیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x