صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: جامعه جهانی باید به پشتبانی خود از مردم افغانستان ادامه دهد

کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان خواستار ادامه کمک‌ها برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان و مهاجران افغانستانی شده و گفته که جهان باید به حمایت‌اش از مردم این کشور ادامه دهد.

کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان خواستار ادامه کمک‌ها برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان و مهاجران افغانستانی شده و گفته که جهان باید به حمایت‌اش از مردم این کشور ادامه دهد.

پیک‌آفتاب: فلیپو گراندی در پایان سفر چهار روزه‌اش به کابل، امروز پنج‌شنبه 17 مارچ، گفت: “به همان اندازه که جهان درگیر جنگ اوکراین است، افغانستان در حال تجربه یک بحران بسیار شدید قرار دارد.”

گراندی روز دوشنبه وارد کابل شد و با مقام‌های طالبان، مقام‌های یوناما، کارمندان سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفتگو کرد. گراندی افزود که تعهد کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برای ماندن و رساندن‌ کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان “تزلزل‌ناپذیر” است.

این کمیشنر در این سفر چهار روزه‌، یک مرکز صحی را در قندهار و یک مکتب دخترانه را که به تازه‌گی توسط سازمان ملل ساخته شده، افتتاح کرد.

براساس گزارش‌های کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، از آغاز سال جاری میلادی، این کمیشنری برای 500 هزار تن کمک کرده است. این نهاد افزوده که در این مدت، 130 هزار تن در جریان زمستان، کمک‌های نقدی و دیگر اقلام ضروری را دریافت کرده و 370 هزار تن دیگر از کمک‌های این سازمان در بخش صحت، آب آشامیدنی و زیربناها مستفید شده‌اند.

به گفته این سازمان، حدود 3.4 میلیون تن در افغانستان به دلیل درگیری‌های اخیر بی‌جا شده، سیستم صحی این کشور با موج تازه کووید-19 و افزایش شیوع سرخکان، بار دیگر با مشکلات زیاد مواجه شده است. به گفته این نهاد، هزاران کارمند صحی و آموزگاران افغانستانی، معاش خود را نیز دریافت نکرده‌اند.

گراندی افزوده است که در حال حاضر، 24 میلیون نفر در سراسر افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. او از سازمان‌های بین‌المللی و به ویژه جامعه جهانی خواسته که به کمک‌های‌شان جهت مهار بحران کنونی در افغانستان ادامه دهند.

گراندی تصریح کرده است: “حفاظت از حقوق و رفاه افغانستانی‌ها، مستلزم ثبات سیاسی و اقتصادی درازمدت است. جامعه جهانی باید در افغانستان فعال بماند”.

کمینشری عالی سازمان ملل در امور پناهدگان گفته است: “رسیدگی به بحران بشری به تنهایی ناممکن است. او تاکید کرده که باید سیستم بانکی و اقتصادی افغانستان دوباره فعال شود. او به از سرگیری پروژه‌های توسعه‌ای در افغانستان تاکید کرده و گفته که این پروژه‌ها زمینه اشتغال شهروندان افغانستان به ویژه آواره‌گان داخلی فراهم خواهد کرد”.

سازمان ملل اما گفته که برای رسیدگی به بحران کنونی افغانستان و به ویژه جلوگیری از گرسنگی، سوءتغذیه و جلوگیری از آواره‌شدن مردم در این کشور، به 4.44 میلیارد دالر نیاز است. کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهدگان می‌گوید که در سال 2022، به 340 میلیون دالر نیاز دارد تا به مشکلات بی‌جاشدگان و دیگر افغانستانی‌های آسیب‌پذیر در این کشور رسیدگی کنند.

این در حالی است که فلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که به کابل آمده، در دیدار با برخی مقامات طالبان و عبدالله عبدالله وضعیت بی‌جاشدگان و خانواده‌های نیازمند در افغانستان را بررسی کرده است. در همین حال سازمان ملل می‌گوید که شمار گرسنگان در افغانستان از مرز ۲۳ میلیون نفر گذشته است.

فلیپو گراندی در کابل؛ سازمان ملل: شمار گرسنگان در افغانستان به ۲۳ میلیون رسید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x