صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وزیر خارجه روسیه: غرب مسول جنگ در اوکراین است

در حالی‌که جنگ بین روسیه و اوکراین وارد ششمین روز خود می‌شود، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، امریکا و متحدان‌اش را متهم کرد که عامل اصلی جنگ در اوکراین هستند.

در حالی‌که جنگ بین روسیه و اوکراین وارد ششمین روز خود می‌شود، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، امریکا و متحدان‌اش را متهم کرد که عامل اصلی جنگ در اوکراین هستند.

پیک‌آفتاب: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که روز گذشته اول مارچ به گونه مجازی در نشست شورای حقوق بشر سازمال ملل صحبت می‌کرد، از سیاست “جمعی غرب” به رهبری واشنگتن انتقاد نمود. او گفت سیاست غرب از سال 2014 بدین‌سو سبب درگیری رژیم کی‌ف با مردم اوکراین شده است.

لاوروف با عصبانیت اتحادیه اروپا را متهم کرد که با ممانعت از پروازهای روسیه در حریم فضایی این اتحادیه، مانع حضور او در نشست جینوا شده و حق آزادی حرکت او را سلب نموده‌اند.

اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از تحریم‌ها، حریم هوایی خود را به روی پرواز همه طیاره‌های روسیه مسدود کرده است.

از سوی دیگر؛ دیمتیرو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در توییتی نگاشته است: “پوتین در حال جنگ با کودکان است. در اوکراین، جایی که موشک‌های او به کودکستان‌ها و یتیم‌خانه‌ها اصابت کرد و هم‌چنین در روسیه. دیوید و سوفیای 7 ساله، ماتوی 9 ساله، گوشا و لیزای 11 ساله این شب را پشت میله‌های زندان در مسکو برای پوسترهای «نه به جنگ» سپری کردند. این مرد چقدر ترسیده است”.

درست زمانی که سرگئی لاوروف آغاز به صحبت نمود، حداکثر دیپلماتان حاضر در جلسه به عنوان اعتراض تالار را ترک کردند.

از جانب دیگر، وزیر خارجه روسیه رژیم اوکراین را به اقدامات جنایت‌کارانه و به راه انداختن یک جنگ هشت ساله علیه شهروندان روسی و روسی‌زبانان در مناطق جدایی‎طلب دونتسک و لوهانسک متهم نمود.

لاوروف افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نمی‌تواند نسبت به سرنوشت آن‌ها بی‌تفاوت بماند. بنابراین، او تصمیم گرفت استقلال این مناطق را به رسمیت بشناسد و عملیات نظامی ویژه‌ای را برای محافظت از آنان آغاز نماید.

این ادعای لاوروف که پیش از این توسط پوتین نیز بیان شده بود، از طرف اکثر کشورهای غربی به عنوانی بخشی از یک کمپاین برای یافتن بهانه جهت حمله به اوکراین تلقی می‌شود.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه در پیوند به اخراج 12 دیپلمات روسی از سازمان ملل، به نقل از ماریا زاخارووا در توییتی نگاشته است: “ما اخراج 12 دیپلمات روسیه از سازمان ملل را تشدید عمدی و بدبینانه در روابط روسیه می‌دانیم که توسط واشنگتن در نقض تعهدات‌اش تحریک شده است. این مسئله بدون پاسخ مناسب باقی نخواهد ماند”.

در همین حال؛ انیتا اناند، وزیر دفاع کانادا در توییتی نگاشته است: “کانادا در حال ارسال محموله‌های بیش‌تر تجهیزات نظامی به اوکراین است و آماده است تا حمایت خود را از متحدان ناتو تقویت نماید. من می‌خواهم از اعضای نیروهای کانادایی تشکر کنم که دوستان اوکراینی ما را برای این مبارزه آماده کردند”.

از سوی دیگر؛ انتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به اقدامات پوتین گفت که به اصطلاح “استقلال” مناطق دونتسک و لوهانسک نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین است و با اصول منشور سازمان ملل مغایرت دارند.

او در توییتی نگاشته است: “اکنون اسلحه‌ها صحبت می‌کنند، اما مسیر گفتگو باید همیشه باز بماند. من از همه تلاش‌های مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به خون‌ریزی در اوکراین و لعنت به این درگیری استقبال و تشویق می‌کنم. از کشورهایی که پیشنهاد میزبانی مذاکرات را داده‌اند تشکر می‌کنم. سازمان ملل آماده حمایت از چنین تلاش‌هایی است”.

هم‌زمان با سخنرانی وزیر خارجه روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR)  اعلام کرد که تاکنون نزدیک به 700 هزار اوکراینی در شش روز گذشته به کشورهای همسایه پناهنده شده‎اند. این سازمان گفته است که با این سرعت، وضعیت کنونی به زودی به بزرگ‌ترین بحران پناهجویان اروپا در قرن حاضر تبدیل خواهد شد. کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان افزوده که این سازمان در حال بسیج کردن منابع برای پاسخگویی سریع و موثر این بحران است.

در همین حال؛ فلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در توییتر خود نگاشته است: “تعداد افرادی که از اوکراین به کشورهای همسایه گریخته‌اند به 677000 نفر رسیده است. آژانس‌های بشردوستانه سازمان ملل و شرکای غیردولتی آن‌ها برای حمایت از مردم آسیب‌دیده در داخل اوکراین و پناهندگان اوکراینی در منطقه، درخواستی از کمک‌کنندگان به مبلغ 1.7 میلیارد دلار ارائه کرده‌اند”.

پیش از این سازمان ملل روز سه‌شنبه اول مارچ، درخواست اضطراری را برای 1.7 میلیارد دالر برای ارایه کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم گیر مانده در جنگ روسیه و اوکراین و پناهجویان اوکراینی پیش‌کش کرد.

سازمان ملل تخمین می‌زند که 12 میلیون نفر در داخل اوکراین به امداد و حفاظت نیاز دارند، در حالی‌که پیش‌بینی می‌کند بیش از چهار میلیون پناهنده اوکراینی ممکن است در ماه‌های آینده به کمک در کشورهای همسایه نیاز داشته باشند.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مورد حمله روسیه به اوکراین با الکساندر لوکاشنکو، رهبر مستبد بلاروس، پیرامون آتش‌بس میان دو کشور گفتگو کرده است.

اردوغان و لوکاشنکو درباره آتش‌بس میان کی‌ف و مسکو گفتگو کردند

زلنسکی به اروپا: ثابت کنید که در جنگ در کنار ما قرار دارید

شویگو: ارتش روسیه خاک اوکراین را اشغال نمی‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x