صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عقب‌نشینی طالبان؛ مجاهد: منظورم خروج قاچاق از کشور بود

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می‌گوید که از سفر افراد دارای اسناد، جلوگیری نمی‌شود. او گفته که از سفر شهروندان به شکل قاچاق جلوگیری می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می‌گوید که از سفر افراد دارای اسناد، جلوگیری نمی‌شود. او گفته که از سفر شهروندان به شکل قاچاق جلوگیری می‌شود.

پیک‌آفتاب: پس از واکنش‌های جدی کشورها و نهادهای بین‌المللی به سخنان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، او امروز در مورد آن اظهارات‌اش وضاحت داده و گفته که منظورش از آن اظهارات، سفر شهروندان به شکل غیرقانونی و قاچاق بوده است. مجاهد در توییتی نوشته است که طالبان سفر افراد بدون مدرک را که غیراصولی و قاچاقی از کشور خارج می‌شوند و در معرض خطر قرار می‌گیرند، ممنوع کرده‌اند. سخنگوی طالبان افزوده است، آن عده از شهروندان کشور که داری اسناد قانونی سفر یا دعوت‌نامه باشند، می‌توانند با «خیال راحت» از کشور سفر و دوباره بیایند.

سخنگوی طالبان پیش‌تر در یک نشست خبری گفته بود کسانی که اگر «عذری» نداشته باشند اجازه سفر به خارج از افغانستان را ندارند. مجاهد هم‌چنین گفته بود که به زنان بدون «محرم شرعی» اجازه سفر به خارج از کشور داده نمی‌شود.

این اظهارات سخنگوی طالبان، واکنش‌‌های جدی برخی از کشورها را در پی داشته است. کشورها و نهادهای بین‌المللی این تصمیم طالبان را تداوم نقض حقوق بشر خوانده‌اند. به گفته این کشورها و نهادها، این اظهارات ذبیح‌الله مجاهد در مورد جلوگیری از سفر شهروندان افغانستان به خارج از کشور، مخالف حق آزادی حرکت و غیر قابل پذیریش است.

بریتانیا: رفتار طالبان، اعتماد داخلی و بین‌المللی را نابود می‌کند

اتحادیه اروپا: تفتیش خانه‌ها جنایت است و فوراً متوقف شود

نگرانی آلمان از تفتیش خانه‌های شهروندان افغانستان توسط  طالبان

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x