صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افغانستان و چالش‌های امنیتی منطقه، محور سفر عمران خان به مسکو

روزنامه اکسپرس تربیون، با نشر گزارشی گفته است که قرار است عمران خان، نخست وزیر پاکستان هفته آینده وارد مسکو شود.

روزنامه اکسپرس تربیون، با نشر گزارشی گفته است که قرار است عمران خان، نخست وزیر پاکستان هفته آینده وارد مسکو شود.

پیک‌آفتاب: روزنامه اکسپرس تربیون به نقل از وزارت خارجه پاکستان گزارش داده که قرار است عمران خان، نخست ‌وزیر این کشور هفته آینده به روسیه سفر کند. او در این سفر با مقامات مسکو راجع به چالش‌های فعلی افغانستان، امنیت منطقه و گسترش روابط سیاسی-اقتصادی اسلام‌آباد-مسکو گفتگو خواهند کرد.

اکسپرس تریبیون تحلیل می‌کند که سفر نخست‌ وزیر پاکستان، به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صورت می‌گیرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در این دیدار طرفین پیرامون مسایل منطقه‌ای با محوریت افغانستان، چالش‌های روسیه و ناتو در مرزهای اوکراین را نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

پس از به قدرت ‌رسیدن طالبان در 24 اسد سال جاری، تاکنون اسلام‌آباد و مسکو بارها از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان و تهدیدهای تروریسم برای کشورهای همسایه و منطقه هشدار داده‌اند. طالبان اما می‌گویند که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه استفاده شود.

از جانب دیگر آگاهان به این باورند که سفر خان به مسکو می‌تواند معادلات سیاسی افغانستان را دگرگون کند. یکی از این آگاهان که خواسته نامش فاش نشود، به پیک‌آفتاب می‌گوید: “هم مسکو و هم اسلام‌آباد همواره برای افغانستان تعیین کننده بوده و سفر عمران خان نیز در این راستا صورت می‌گیرد.”

به گفته این کارشناس: “بحث دیگر خان در مسکو، رشد طالبان پاکستانی و استفاده آن‌ها از خاک افغانستان علیه پاکستان خواهد بود.”

مقام‌های پاکستانی و روسی در حالی در مسکو دیدار خواهند کرد که چندی پیش معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل سفر کرده و با رهبران طالبان دیدار و گفتگو کرده بود. از جانب دیگر خان و پوتین، در شرایطی پیرامون افغانستان درنگ خواهند کرد که پیش از این رئیس استخبارات پاکستان با مخالفان سیاسی طالبان در ترکیه دیدار کرده‌ و تشکیل دولت فراگیر از محورهای این گفتگو بوده‌ است.

این در حالی است که پیش‌تر نخست وزیر پاکستان، جهان را به تعامل با طالبان در افغانستان ترغیب کرده بود و گفته بود که هیچ جای‌گزینی برای امارت اسلامی وجود ندارد. او تاکید کرده بود که هیچ‌کس نمی‌تواند در حال حاضر آن‌ها را جای‌گزین کند.

عمران خان: سه میلیون مهاجر و سه گروه تروریستی از افغانستان به پاکستان حمله می‌کنند

معید یوسف: از خاک افغانستان بر ضد پاکستان استفاده می‌شود

تک‌تیراندازها و مشاورین پاکستانی در پنجشیر

پاکستان به دنبال تخصصی کردن جاسوسی در افغانستان

پس از بازگشت طالبان به قدرت، حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته است

پاکستان امریکا را «فریب» داده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x