صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دختران معترض: نه سکوت می‌کنیم و نه بیرون می‌رویم

پس از افزایش بی‌پیشینه روند اختطاف دختران معترض در کابل، شماری از این دختران می‌گویند که بیرون نمی‌روند و سکوت هم نخواهند کرد. این دختران خطاب به طالبان گفته‌اند که فشارهای آنان، دختران را مجبور به ترک کشور نخواهد توانست.

پس از افزایش بی‌پیشینه روند اختطاف دختران معترض در کابل، شماری از این دختران می‌گویند که بیرون نمی‌روند و سکوت هم نخواهند کرد. این دختران خطاب به طالبان گفته‌اند که فشارهای آنان، دختران را مجبور به ترک کشور نخواهد توانست.

پیک‌آفتاب: پس از افزایش روند بازداشت دختران معترض کابل از سوی طالبان، این دختران می‌گویند که از این فشارها نمی‌ترسند. آنان خطاب به طالبان می‌گویند که به روند بازداشت‌ها پایان دهند؛ زیرا این بازداشت‌ها، دختران را از عدالت‌خواهی باز نخواهد داشت.

رخشانه رضایی، یکی از فعالان حقوق زن در کابل در حساب توییتر خود گفته که طالبان به جای فشار وارد کردن بر زنان، باید رفتارهای خود را اصلاح کنند. او نوشته است: “خطاب به طالبان! من افغانستان را ترک نخواهم کرد و از عدالت‌خواهی دست نمی‌کشم، خود را اصلاح کنید و از ترور زنان عدالت‌خواه خودداری کنید. نه می‌توانید ما را مجبور به ترک وطن کنید و نه می‌توانید عدالت را ترک کنید. گوش‌هایت را باز کن.”

از سوی دیگر؛ هدا خموش، از فعالان اعتراض‌های اخیر که به تازگی برای شرکت در یک دور گفتگو با هیئت طالبان و نمایندگان غربی به کشور ناروی سفر کرده است، گزارش‌ها مبنی بر درخواست پناهندگی در این کشور را رد کرده است. او گفته که هیچ برنامه‌ای برای پناهنده شدن ندارد. خموش در عین حال گفته که در حال حاضر، کشور ناروی اجازه بازگشت‌اش به کابل را نداده و مقامات ناروی گفته‌اند که تا تضمین گرفتن از طالبان نمی‌توانند به او اجازه دهند که به کابل برگردد. خموش تاکید کرده که به محض صدور اجازه بازگشت، به کابل خواهد آمد.

این فعال حقوق زنان در حساب توییتر خود نوشته است: “این خبر جعلی است؛ به هیچ کشوری درخواست پناهندگی نداده‌ام من پناهنده نشده‌ام، برنامه‌ای هم برای پناهندگی ندارم، به خواست دولت ناروی و به قول خودشان تا گرفتن تضمین‌های لازم اجازه خارج شدن از ناروی را ندارم، هر لحظه که اجازه برگشت دادند بر می‌گردم، امید که آن روز کنارمان بی‌ایستید.”

این در حالی است که به تازگی موجی از بازداشت‌ها از سوی طالبان در کابل به راه افتاده و در روزهای اخیر چندین فعال حقوق زنان و فعالان رسانه در کابل بازداشت شده‌اند.

موج تازه اختطاف فعالان زن در کابل

این بازداشت‌ها انتقادات گسترده را به هم‌راه داشته و شماری از نهادهای بین‌المللی از طالبان خواسته‌اند که اقدامات غیرقانونی اختطاف زنان را فوراً متوقف کنند.

عفو بین‌الملل: طالبان به رفتارهای غیرقانونی خود فوراً پایان دهند

به تازگی موجی از بازداشت‌ها در کابل به راه افتاده است و طالبان در روزهای اخیر چندین فعال حقوق زن و کارمندان رسانه را بازداشت کرده‌اند. طالبان اما در مورد محل نگه‌داری زنان بازداشت شده اطلاعات نمی‌دهند و تماس آن‌ها را با خانواده‌های‌شان قطع کرده‌اند.

ترور دست‌کم ۱۵ فعال حقوق زن در بلخ

تام وست: جهان عمیقاً نگران بازداشت‌های گسترده طالبان است

سازمان ملل: طالبان آزادی زنان گرفتار شده را تضمین کند

الف شافاک: سکوت جهان در برابر سرکوب زنان افغانستان کر کننده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x