صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

توقف کشتی ایرانی توسط ناوگان امریکایی در دریای عمان

نیروی دریایی امریکا اعلام کرده که یک کشتی ایرانی را در دریای عمان متوقف کرده‌اند. گفته می‌شود که این کشتی حامل 40 تُن کود کیمیاوی است که از آن در ساخت مواد منفجره استفاده می‌شود.

نیروی دریایی امریکا اعلام کرده که یک کشتی ایرانی را در دریای عمان متوقف کرده‌اند. گفته می‌شود که این کشتی حامل 40 تُن کود کیمیاوی است که از آن در ساخت مواد منفجره استفاده می‌شود.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری فرانسه با نشر گزارشی به نقل از نیروی دریایی امریکا گفته که مبدا حرکت این کشتی ایران بوده و در مسیری حرکت می‌کرد که قبلاً برای قاچاق سلاح به حوثی‌های یمن استفاده می‌شد. نیروی دریایی امریکا روز یک‌شنبه گفته که همین کشتی سال گذشته در حال حمل هزاران میل سلاح بود که متوقف و به گارد ساحلی یمن تحویل داده شد.

بر اساس این گزارش، یک ناوشکن و کشتی گشتی مجهز به موشک هدایت‌ شونده ناوگان پنجم امریکا مستقر در بحرین گفته که این کشتی بدون تابعیت از ایران ترانزیت می‌کرد. این ناوگان تصریح کرده که نیروهای امریکایی 40 تُن کود «اوره» کشف کردند که یک ترکیب کیمیاوی با کاربردهای زراعتی است و از آن به‌ عنوان مواد اولیه برای مواد منفجره نیز استفاده می‌شود.

از جانب دیگر، کشورهای غربی به‌ ویژه امریکا، اسرائیل و برخی کشورهای عربی طی سال‌های گذشته ایران را به ارسال جنگ‌افزار به گروه‌های نیابتی خود در عراق، لبنان، سوریه و یمن متهم کرده‌اند؛ موضوعی که تهران آن‌را رد کرده است.

متوقف کردن این کشتی در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در منطقه پس از حمله مرگ‌بار هواپیماهای بی‌سرنشین و موشکی حوثی‌ها به ابوظبی دوباره بالا گرفته است. پس از حملات حوثی‌ها به ابوظبی، نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان چندین حمله هوایی گسترده علیه حوثی‌های یمن انجام دادند و در جریان این حملات ده‌ها نفر کشته شدند.

حوثی‌ها روز 27 جدی امارات متحده عربی را هدف حملات هواپیماهای بی‌سرنشین قرار دادند. پس از این حمله‌، خبرگزاری فارس ایران نوشت که این اقدامات “تذکر عملی جدید” از سوی حوثی‌ها به امارات بوده است.

حملات حوثی‌ها به ابوظبی را کشورهای غربی از جمله امریکا و بریتانیا محکوم کردند و شورای امنیت سازمان ملل نیز این حملات را «تروریستی» نامید و به‌ شدت محکوم کرد.

جنگ داخلی یمن از سال 2014 که شبه نظامیان حوثی با شورش علیه دولت قانونی این کشور، صنعا، پایتخت و بخش‌های زیادی از شمال یمن را تصرف کردند، آغاز شد. چند ماه بعد نیز ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی برای کمک به دولت رسمی وارد جنگ داخلی این کشور شد.

این درگیری از آن زمان به یک جنگ نیابتی منطقه‌ای بین حکومت ایران و عربستان سعودی تبدیل شده و منجر به کشته شدن بیش از 300 هزار نفر و آواره شدن صدها هزار نفر در یمن شد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x