صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جاسوس‌های «آی‌اس‌آی» جایگزین مغزهای فراری

اظهارات تازه نخست‌وزیر پاکستان، واکنش‌های تندی را به همراه داشته است. رحمت‌الله نبیل آن‌را «برده‌داری» خوانده و امرالله صالح هم گفته که جاسوس‌های آی‌اس‌آی را زودتر به افغانستان بفرستید. عمران خان به تازگی خواستار فرستادن نیروی انسانی پاکستانی به افغانستان شده است.

اظهارات تازه نخست‌وزیر پاکستان، واکنش‌های تندی را به همراه داشته است. رحمت‌الله نبیل آن‌را «برده‌داری» خوانده و امرالله صالح هم گفته که جاسوس‌های آی‌اس‌آی را زودتر به افغانستان بفرستید. عمران خان به تازگی خواستار فرستادن نیروی انسانی پاکستانی به افغانستان شده است.

پیک‌آفتاب: عمران خان، نخست وزیر پاکستان از مسئولان این کشور خواسته که نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده به ویژه در زمینه‌های طبی، تکنالوژی معلوماتی، مالی و حسابداری به افغانستان فرستاده شود تا  از آن‌چه او “بروز بحران انسانی” خوانده است، جلوگیری شود. نخست وزیر پاکستان روز جمعه در نشست کمیته مقام‌های ارشد درباره افغانستان از درخواست اخیر سازمان ملل برای کمک به افغانستان استقبال کرد.

این اظهارات او، واکنش‌های جدی را به دنبال داشته است. امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان در توییتی گفته که هرچه زودتر نیرو به افغانستان بفرستید تا بازوی نظامی آی‌اس‌آی تکمیل شود. صالح نوشته است: “نخست وزیر پاکستان گفت که دولت او خلاء فرار مغزها در افغانستان را با فرستادن کارمندان ملکی به کابل پر خواهد کرد. کارمندان ملکی که توسط آی‌اس‌آی بررسی می‌شوند در واقع به طالبان کمک خواهند کرد تا نیمه غیرنظامی گمشده خود را بدست آورند. آنها را زودتر بفرستید زیرا کارآموزان خاکی شما خوب نیستند.”

رحمت‌الله نبیل نیز از این اظهارات نخست وزیر پاکستان به «برده‌داری» تعبیر کرده و به شکل طعنه‌آمیز به طالبان گفته است که آن‌ها خود را فرزندان احمدشاه بابا می‌خوانند، اما برای حفظ میراث او، از دشمنان پنجابی کمک می‌گیرند. رئیس محور ملی افغانستان نوشته است: “او خود را نوه احمد شاه بابای بزرگ و میرویس خان می‌داند، اما برای اداره حکومت از دشمن افغان، پنجاب کمک می‌گیرد و در عین حال هموطنان خود را می‌کشد و آنها را مجبور به ترک کشور می‌کند! منظورم برده داری.”

از سویی هم، کریس الکساندر، وزیر پیشین مهاجرت کانادا گفته که این اقدام پاکستان گامی در جهت اشغال افغانستان است. او در حساب توییتر خود کوتاه نوشته است: “پاکستان در حال اشغال افغانستان است.”

با این همه سخنگویان طالبان می‌گویند که گفته‌های عمران خان، نخست وزیر پاکستان درست ترجمه نشده است. انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان در حساب توییتر خود نوشته است: “دفتر عمران خان از کشورهای دوست خواسته است تا برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بشتابند.” سمنگانی رسانه‌ها را به برداشت مغرضانه از گفته‌های نخست وزیر پاکستان متهم کرده است.

طالبان به عنوان حکومت دست نشانده پاکستان در افغانستان شناخته می‌شود. گفته می‌شود که اسلام‌آباد به دنبال اعمال خواسته‌های خود در افغانستان از طریق پاکستان است. مقامات پاکستانی چانه‌زنی‌های زیادی را به منظور به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی انجام داده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x