صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رئیس جمهور تایوان از چین خواست به «ماجراجویی نظامی» پایان دهد

تسای اینگ‌ون، رئیس جمهور تایوان امروز شنبه اول جنوری 2022 با اشاره به تنش‌های اخیر میان کشورش و چین از بیجینگ خواست تا از «ماجراجویی نظامی» دست کشیده و به روش خشونت‌زا پایان دهد.

تسای اینگ‌ون، رئیس جمهور تایوان امروز شنبه اول جنوری 2022 با اشاره به تنش‌های اخیر میان کشورش و چین از بیجینگ خواست تا از «ماجراجویی نظامی» دست کشیده و به روش خشونت‌زا پایان دهد.

پیک‌آفتاب: تسای اینگ‌ون، رئیس جمهور تایوان که در شهر تایپه به مناسبت سال نو میلادی صحبت می‌کرد به تنش‌های پیش آمده بین چین و تایوان اشاره کرد و گفت: “ادامه تنش‌ها به نفع هیچ کشورنیست و درصورت ادامه کشمکش‌‎ها، دو طرف متضرر می‌شوند”. تسای اینگ‌ون افزود: “امیدواریم سال 2022 سال وحدت و صلح باشد، زیرا ملت ما می‌خواهد در سال 2022 آرامش داشته باشد و به مسیر صلح و توسعه ادامه دهد”.

تسای اینگ‌ون در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: “استفاده از ابزارهای نظامی مطلقاً گزینه مناسبی برای حل اختلافات میان دو کشور نیست”.

از جانب دیگر، بیجینگ از زمان به قدرت رسیدن خانم تسای اینگ‌ون به عنوان رئیس جمهور تایوان در سال 2016 فشار‌های سیاسی و تهدیدهای نظامی علیه این کشور افزایش داده است.

خبرها می‌رساند که تسای اینگ‌ون بارها بر مواضع استقلال‌طلبانه خود تاکید کرده و یادآور شده که تایوان جزیره‌ای مستقل با ساختار سیاسی دموکراتیک است و بخشی از خاک چین محسوب نمی‌شود.

این در حالی است که چین ادعای مالکیت بر تایوان را دارد و همواره تاکید کرده که در صورت لزوم برای پس گرفتن این بخش از خاک خود دست به اقدام نظامی خواهد زد.

از جناب دیگر، تنش میان بیجینگ و تایپه طی ماه‌های اخیر و به ویژه پس از موارد متعدد نقض حریم هوایی تایوان توسط جنگنده‌های چینی تشدید شده است. مقامات پکن اما برخلاف آن‌چه خانم تسای بر آن اصرار دارد، تایوان را به عنوان یک جزیره سرکش و طغیان‌گر و در عین حال تحت مالکیت خود می‌داند و تلاش دارد با زور آن‌را به سرزمین اصلی ملحق کند.

از سوی دیگر، شی‌جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز در سخنرانی سال نو خود بر موضع کشورش تاکید کرد. او گفت: “اتحاد و یک‌پارچگی کامل میهن، آرزوی مشترک مردم چین و تایوان است”.

از جانب دیگر، وزارت دفاع تایوان ماه اکتبر گذشته هشدار داده بود که تنش‌های نظامی با چین به بالاترین سطح خود در چهار دهه گذشته رسیده است. گزارش‌ها می‌رساند که بیجینگ نیز طی سال‌های اخیر هم‌زمان با فشار سیاسی و تهدید نظامی بر تلاش‌های خود در عرصه بین‌المللی برای انزوای تایوان افزوده است.

از سوی دیگر، چین هرگونه بیانیه یا اظهار نظر رسمی از سوی دولت تایوان «مستقل» را اقدامی تحریک‌آمیز می‌داند و بارها دست به تهدید کشورهایی زده که از تایپه حمایت کرده‌اند. پکن هم‌چنین متحدان دیپلماتیک تایوان را تشویق کرده که تغییر موضع داده و به تقویت رابطه با چین اقدام کنند.

این در حالی است که پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا به چین هشدار داده بود که هرگونه حمله این کشور به تایوان پیامد جدی در قبال دارد.

واشنگتن به بیجینگ: حمله چین به تایوان، عواقب جدی در قبال دارد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x