صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وزارت امر به معروف یا زندان جدید زنان

دیده‌بان حقوق بشر به توصیه‌نامه تازه طالبان به شدت اعتراض کرده و آن‌را به معنای زندانی ساختن کامل زنان تعبیر کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر به توصیه‌نامه تازه طالبان به شدت اعتراض کرده و آن‌را به معنای زندانی ساختن کامل زنان تعبیر کرده است.

پیک‌آفتاب: سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است” توصیه‌نامه طالبان مبنی بر منع مسافرت زنان بدون محرم شرعی، حرکتی به سمت زندانی کردن زنان است.” اما طالبان در رابطه به انتقاد دیده‌بان حقوق بشر واکنش نشان داده و آن را تبلیغات منفی علیه خود دانسته است.

انعام‌الله سمنگانی،از سخنگویان طالبان، امروز دوشنبه 6 جدی، در توییتی گفته‌های سازمان دیده‌بان حقوق بشر را “پروپاگند محض” خوانده است.

وی تاکید کرده است، طالبان به حقوق زن و مرد متعهد است و حق کار و تعلیم آن‌ها را در چوکات شریعت اسلام تضمین می‌کنند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دستورالعمل تازه طالبان که برای زنان محدودیت وضع می‌کند، انتقاد کرده است.

هدر بار: دستیار مدیر حقوق زنان سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است که این دستورالعمل فرصت‌های را از زنان می‌گیرد که بر اساس آن می‌توانند آزادانه حرکت، مسافرت، تجارت و یا در صورت مواجهه با خشونت فرار کنند.

با این حال وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به تازگی دستورالعمل جدید را برای راننده‌گان موتر وضع کرده‌اند. در این دستورالعمل به رانندگان توصیه شده است که زنان بدحجاب را سوار موتر‌های‌شان نکنند و نیز از سوار کردن زنان که بدون محرم شرعی بیشتر از 40 مایل مسافرت می‌کنند، خودداری کنند.

قابل ذکر است که با سقوط حکومت پیشین، طالبان قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ای را بالای شهروندان به خصوص زنان وضع کرده است. این امر برای زنان بیشتر محدودیت گشت و گذار را ایجاد کرده است و زنان را به کار بیرون از خانه اجازه نداده و زمینه آموزش را از دختران گرفته است.

این در حالی ‌است که زنان و دختران پس از به قدرت‌رسیدن طالبان با محدودیت‌های مختلفی در زمینه تحصیل، فعالیت و کار روبه‌رو شده‌اند.

طالبان ورود زنان بدون “محرم شرعی” به مراکز صحی غزنی را ممنوع کردند

پیش از این منابع محلی در ولایت غزنی تایید کرده بودند که ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان، ورود زنان بدون “محرم شرعی” به مراکز صحی را در شهر غزنی ممنوع کرده است. به گفته‌ منبع، مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در غزنی استدلال کرده‌اند که «گشت‌وگذار زنان بدون محرم شرعی در بیرون از خانه؛ از جمله در کلینک‌ها و شفاخانه‌ها “گناه”» محسوب می‌شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x