صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امضای بایدن پای سند 7 میلیارد دالری کمک به پناهجویان افغانستانی

دولت جو بایدن برای پناهجویان افغانستانی که روند تخلیه را سپری کرده‌اند، 7 میلیارد دالر بودجه اختصاص داد.

دولت جو بایدن برای پناهجویان افغانستانی که روند تخلیه را سپری کرده‌اند، 7 میلیارد دالر بودجه اختصاص داد.

پیک‌آفتاب: جو بایدن، رئیس جمهور امریکا روز گذشته 3 دسامبر، طرحی را امضا کرد که شامل تمدید بودجه دولت فدرال تا 18 فبروی سال 2022 و کمک 7 میلیارد دالری این کشور به پناهجویان افغانستان می‌شود. کاخ سفید بیانیه‌ای را منتشر کرده که در متن آن این مسئله توضیح داده شده است.

در بیانیه منتشره کاخ سفید آمده است که رئیس جمهور امریکا قانونی را وضع کرد که بر اساس آن تخصیص برای ساختارهای فدرال تا سال مالی 2022 تمدید شد. در این قانون هم‌چنین آمده است که برای افرادی که از افغانستان تخلیه شده، 7 میلیارد دالر پول تخصیص داده شده است.

از جانب دیگر، قطع‌نامه قبلی در مورد تمدید بودجه که در اول ماه اکتوبر به امضای رئیس جمهور امریکا رسیده بود، روز جمعه پایان می‌یابد و میعاد قانونی خود را از دست می‌دهد.

این بیانیه توضیح می‌دهد که سال مالی قبلی 2021 در 30 سپتامبر در امریکا به پایان رسید، اما قانون‌گذاران هنوز بر سر بودجه کامل سال آینده به توافق نرسیده‌اند.

هم‌زمان با اختصاص 7 میلیارد دالر از سوی دولت بایدن برای شهروندان افغانستان، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR)  در بیانیه‌ای گفته است که برای بی‌جاشدگان داخلی افغانستان 375 میلیون دالر از جامعه جهانی کمک درخواست کرده است.

در بیانیه‌ی منتشر شده در وبسایت سازمان ملل راجع به این قضیه چنین آمده است: “نیازهای مالی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای بی‌جاشدگان در افغانستان در سال 2022، بالغ بر 374.9 میلیون دالر است”.

بر بنیاد آمار تازه سازمان ملل، در حال حاضر 3.5 میلیون بی‌جاشده در افغانستان وجود دارد که آنها به سرپناه، لباس‌های گرم، مواد سوختی برای گرم کردن خانه‌ها در فصل زمستان، غذا و دوا فوراً نیاز دارند. این بی‌جاشدگان در گوشه و کنار افغانستان در وضعیت فاجعه‌بار زندگی می‌کنند و با سردی هوا وضعیت آن‌ها وخیم‌تر نیز می‌شود.

بیانیه‌ی منتشره از سوی سازمان ملل تحلیل می‌کند که این تعداد بی‌جاشدگان در اثر جنگ‌های متواتر، خشک‌سالی پی‌هم، فقر، بیکاری و خشونت‌های جاری در افغانستان، سرپناه خود را از دست داده‌اند و نیاز فوری به کمک دارند. طبق متن بیانیه، این مبلغ برای تامین نیازهای اولیه آنها اختصاص می‌یابد.

این در حالی است که سازمان ملل روز پنجشنبه دوم دسامبر، خواهان 41 میلیارد دالر کمک‌های بشری برای 183 میلیون انسان در کشورهایی شد که مردم در منازعه و فقر قرار دارند.

افغانستان در صدر تقاضای کمک بشری 41 میلیارد دالری سازمان ملل

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x