صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان نیکتایی‌پوش، عامل اصلی سقوط حکومت پیشین

وال‌استریت ژورنال در گزارش خود در مورد سقوط دولت پیشین افغانستان گفته که نفوذی‌های نیکتایی‌پوش طالبان در چوکات دولت پیشین عامل سقوط افغانستان بوده است.

وال‌استریت ژورنال در گزارش خود در مورد سقوط دولت پیشین افغانستان گفته که نفوذی‌های نیکتایی‌پوش طالبان در چوکات دولت پیشین عامل سقوط افغانستان بوده است.

پیک‌آفتاب: سه ماه پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و سقوط دولت محمداشرف غنی به دست طالبان، روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی است که افراد نفوذی طالبان به طور مخفی با ریش‌های تراشیده و پوشش غربی در داخل وزارت خانه‌ها، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها در این کشور نفوذ داشتند.

قرار گزارش‌های نشر شده این افراد در کابل و ولایات دیگر افغانستان در زمان خروج امریکا از نقش نفوذی خود بیرون آمده، تمام کشورهای جهان را غافلگیر کردند. آن‌ها با بیرون کشیدن سلاح‌های خود از مخفیگاه‌ها، به طالبان کمک کردند تا به سرعت کنترل ولایات را به دست گیرند.

پیش از سقوط پایتخت، سایر ولایات نیز یکی پس از دیگری به سرعت با مقاومت اندک نیروهای دولتی تحت حمایت امریکا سقوط کردند. پایتخت کشور نیز در ۱۵ آگست، در چند ساعت، بدون شلیک یک گلوله به دست طالبان سقوط کرد. به نوشته وال‌استریت ژورنال، “طالبان نفوذی” پیش از اتمام علمیات فوری نجات، اطراف میدان هوایی کابل را تصرف کرده بودند.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: “سلیم صعد، یک مقام ارشد طالبان که مدیریت عملیات‌های بم‌گذاری انتحاری و قتل‌های هدفمند را در گذشته در پایتخت بر عهده داشت، به این روزنامه گفته که ماموران نفوذی ما در بدست گرفتن کنترل نقاط استراتیژیک پایتخت نقش داشتند.” او که از دفتر فرمانده امنیتی میدان هوایی کابل مجهز با مانیتورهای مداربسته تلویزیونی، صحبت می‌کرد، به خبرنگار وال‌استریت ژورنال گفته: “ما حتی در همین دفتر نیز افراد خودمان را داشتیم”.

افراد تحت مدیریت آقای سلیم به نام «واحد بدری» وابسته به شبکه حقانی است، شبکه‌ای که از سوی ایالات متحده به خاطر روابط‌ با شبکه القاعده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود. واحد بدری طالبان توسط بدرالدین حقانی تأسیس شد، فرماندهی ‌که در سال 2012 در یک حمله هواپیمای بی‌سرنشین ایالات متحده در پاکستان کشته شد. این واحد اکنون تحت فرمان برادرش، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و فرمانده شبکه حقانی است.

سلیم صعد گفته که پس از فرار اشرف غنی از کابل و توقف “بحث برانگیز” طالبان در بیرون دروازه‌های کابل، این نیروهای نفوذی طالبان بودند که پایتخت را تصرف کردند. افراد نفوذی آن‌ها پیش از سقوط کابل کنترل برخی نهاد‌های حساس امنیتی را بدست گرفته و نیروهای امنیتی دولت سابق را خلع سلاح کرده بودند.

مقام‌های طالبان به این رونامه گفتند که این افراد نگذاشته‌اند محتویات داخل کامپیوتر‌های دفاتر دولتی از بین برده شوند و آن‌ها هم‌چنین از تاراج برخی نهادهای دیگر مانند انستیتوت باستان شناسی افغانستان جلوگیری کرده‌اند.

محمد رحیم عمری، از فرماندهان رده‌میانی نیروی بدری طالبان نیز گفته که شبکه نفوذی آن‌ها در پایتخت شامل سه بخش می‌شدند: افراد جنگ‌جو، افرادی که کمک مالی جمع‌آوری می‌کردند و دست‌اندرکاران امور تبلیغاتی. شماری از همکاران برخی از نفوذی‌های طالبان که اکنون به خارج پناهنده شده‌اند، به وال‌استریت ژورنال گفتند که از دیدن این افراد در کنار طالبان “شوکه” شده‌اند.

بیشترین افراد نفوذی طالبان در پایتخت مربوط به شبکه حقانی بوده‌اند، این امر به تقویت جای‌گاه این گروه انجامید که در حکومت طالبان دست بالایی دارند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x