صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رابطه فرانسه با داعش افشا شد

تلویزیون تی آر تی ترکیه مستندی را با عنوان "کارخانه: یک عملیات مخفی فرانسوی" ارایه کرد که در آن ارتباط یک کمپنی بزرگ سمنت فرانسوی (Lafarge) با سازمان تروریستی داعش افشا می‌شود.

تلویزیون تی آر تی ترکیه مستندی را با عنوان “کارخانه: یک عملیات مخفی فرانسوی” ارایه کرد که در آن ارتباط یک کمپنی بزرگ سمنت فرانسوی (Lafarge) با سازمان تروریستی داعش افشا می‌شود.

پیک‌آفتاب: شبکه تلویزیونی تی آر تی (TRT) ترکیه ارتباط فرانسه با داعش را توسط یک مستند افشا کرد. این شبکه تلویزیونی مستندی را با عنوان “کارخانه: یک عملیات مخفی فرانسوی” ارایه کرد که در آن ارتباط یک کمپنی بزرگ سمنت فرانسوی Lafarge  با سازمان تروریستی داعش افشا می‌شود.

این اسناد که همزمان با ششمین سالگرد حملات تروریستی در پاریس به تاریخ 13 نوامبر 2015 همگانی می‌شود، درواقع شبکه‌ای بُغرنج و کثیفی از تماس‌ها را نشان می‌دهد که برای تامین مالی تروریزم بین‌المللی خدمت می‌کند.

به گفته زاهد سوباجی، مدیر عمومی تی آر تی، مستند «کارخانه» حاصل یک تحقیق دوساله روزنامه‌نگاری است. سوباچی اذعان می‌کند که به عنوان بخشی از آن، نیم میلیون سند به دقت موشکافی شده و مورد مطالعه قرار گرفته است.

به گفته سردار کاراگز،سردبیر سابق TRT World ورئیس فعلی آنادولو آنها انتظار چنین نتایج بزرگی را از این پروژه نداشتند. وی افزود: “این مستند نشان می‌دهد که چگونه شرکت فرانسوی لافارژ در سوریه به عنوان پوششی برای سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه استفاده شد، چگونه بودجه اتحادیه اروپا برای تامین مالی داعش و (PKK) به مصرف رسید، چه اقداماتی توسط سیاست‌مداران و آژانس‌های اطلاعاتی فرانسوی برای هدایت این شرکت انجام شد.

این مستند به وضوح نشان می‌دهد که چطور از مراحل قانونی و اینکه چگونه کمک‌های مالی داعش در سوریه به بمب‌گذاری پاریس در سال 2015 منجر شد.

این مستند شامل مصاحبه‌هایی با مقامات سابق فرانسوی مانند آلن ژوله، رئیس اداره عمومی امنیت خارجی، میشل ساپن وزیر مالیه، میشل دوکلوس سفیر فرانسه در سوریه، جرارد باپت نماینده مجلس و همچنین کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی فرانسه و کارمندان سابق لافارژ است.

این در حالی مطرح می‌شود که به تاریخ 13 نوامبر 2015 مجموع از حملات هماهنگ شده تروریستی مناطق اول، دهم و یازدهم شهر پاریس، پایتخت فرانسه را تکان داد که در اثر آن 130 نفر کشته و 368 نفر مجروح شدند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x