صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل متحد: 55 درصد مردم افغانستان تا سال آینده با بحران شدید غذایی مواجه خواهند شد

براساس ارزیابی‌های جدید سازمان ملل متحد، حداقل 23 میلیون نفر یا 55 درصد از جمعیت افغانستان تا سال آینده با بحران فزاینده غذایی روبرو خواهند شد.

براساس ارزیابی‌های جدید سازمان ملل متحد، حداقل 23 میلیون نفر یا 55 درصد از جمعیت افغانستان تا سال آینده با بحران فزاینده غذایی روبرو خواهند شد.

پیک‌آفتاب: به نقل از روزنامه رویترز، فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد: “برای کمک به 11 میلیون نفر در افغانستان، این کشور به کمک مالی 606 میلیون دالری نیاز دارد که تا کنون 54 درصد آن تأمین شده است”.

آقای حق همچنین نسبت به تشدید موج آوارگی و بی‌خانمان شدن مردم در افغانستان در نتیجه بدتر‌شدن اوضاع سیاسی-اقتصادی در این کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار افزایش کمک‌های بین‌المللی برای مردم افغانستان شد.

هرچند کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور افغانستان، به تازگی در گزارش خود درباره وقوع بحران شدید انسانی در افغانستان هشدار داده است. به گفته این نهاد، در اثر جنگ و ناامنی تاکنون 3.5 میلیون نفر آواره شده اند. تنها از ماه جنوری سال جاری بدینسو 370 هزار نفر درداخل افغانستان به دلیل خشونت ها و ناامنی‌ها خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان، اعلام کرده است که در نظردارد حداقل برای 500 هزار نفر در افغانستان امکانات اولیه و حداقلی را در آستانه فصل زمستان فراهم کند. هرچند، اوضاع افغانستان هم‌زمان با آغاز فصل سردی بدتر و وخیم‌تر از گذشته نیز خواهد شد.

این مسئله در حالی مطرح می‌شود که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، ارایه خدمات عمومی عملاً تعطیل شده و اغلب نیروهای متخصص و با تجربه از افغانستان فرار کرده‌اند. هنوز اکثر اداره‌های دولتی که مسئول ارایه خدمات‌اند، تعطیل یا به دلیل نابلدی افراد وابسته به طالبان، کار به کُندی مواجه است. هرچند، طالبان درتلاش اند تا ارایه خدمات عمومی را به تدریج از سر گیرند اما تاهنوز در اجرایی کردن این امر ناموفق بوده‌اند. نبود سرمایه انسانی، وجود چالشهای لوژستیکی، فروپاشیدگی اداره‌ها وبسته بودن سرمایه‌های پولی در بانک‌ها از جمله مشکلات اصلی پیشرو برای آغاز دوباره روند ارایه خدمات و بانک‌داری در کشور به حساب می‌آیند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x