صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

احتمال بازگشت هیأت دیپلوماتیک اتحادیه اروپا به کابل

اتحادیه اروپا معتقد است که برای ایفای نقش در افغانستان تحت رهبری طالبان، از جمله برای انجام مذاکرات در موضوعات حقوق بشری و پایبند کردن جنگجویان طالبان به تعهدات خود در جلوگیری از تبدیل مجدد این کشور به صادر کننده تروریزم و جلوگیری از وقوع یک بحران انسانی، باید در کابل حضور داشته باشد.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا یک ماه دیگر دفتر نمایندگی دیپلوماتیک خود را در افغانستان باز کند و تعاملات محدودی را با طالبان از سر بگیرد. این اتحادیه همچنان تاکید کرده است که از سرگیری فعالیت‌های نمایندگی این اتحادیه در افغانستان، به معنای به رسمیت شناحتن حکومت طالبان نیست.

پیک‌آفتاب: به گزارش روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز، اتحادیه اروپا معتقد است که برای ایفای نقش در افغانستان تحت رهبری طالبان، از جمله برای انجام مذاکرات در موضوعات حقوق بشری و پایبند کردن جنگجویان طالبان به تعهدات خود در جلوگیری از تبدیل مجدد این کشور به صادر کننده تروریزم و جلوگیری از وقوع یک بحران انسانی، باید در کابل حضور داشته باشد.

به این ترتیب دیپلومات‌های اتحادیه اروپا حدود ۱۲ هفته پس از فرار از کابل، دوباره به این شهر برمی‌گردند تا هماهنگی‌های لازم را با هدف کمک‌رسانی به مردم و ادامه تخلیه شهروندان افغان انجام دهند. سخنگوی کمیساریای امور خارجی اتحادیه اروپا ماه آگوست گذشته از خارج کردن تمام کارمندان هیأت دیپلوماتیک اتحادیه اروپا به همراه خانواده آنها از افغانستان خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا ماه گذشته یک هیأت را به افغانستان فرستاد تا امکان بازگشت دیپلومات‌هایش به کابل را ارزیابی کند؛ زیرا این اتحادیه دسترسی لازم برای اجرای موثر بسته کمکی‌اش به افغانستان را که حدود یک میلیارد یورو است، بدون حضور در کابل، ممکن نمی‌داند.

در گزارش آمده است که طی یک ماه گذشته بروکسل به دنبال دستیابی به توافقی با کابل بوده تا بر اساس آن، محافظت از ساختمان‌هایش را در کابل به نیروهای امنیتی بخش خصوصی یا نیروهای نظامی کشورهای عضو بسپارد. اما به گفته یک منبع، حکومت کابل حاضر به پذیرش چنین شرطی نشده و به این ترتیب محافظت از نمایندگی‌های دیپلوماتیک این اتحادیه به نیروهای امنیتی طالبان واگذار می‌شود.

با این وجود نبیلا ماسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «هنوز تصمیم نهایی در مورد تأمین امنیت» گرفته نشده است.

او همچنین گفت: «حضور ما در افغانستان به معنای به رسمیت شناختن نیست. ما می‌خواهیم با نزدیکتر شدن، به مردم افغانستان که به کمک ما احتیاج دارند بهتر کمک کنیم و در این راه ناگزیر باید با طالبان تعامل داشته باشیم.»

از سوی دیگر، ذبیح الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان هم در صحبت با یک شبکه تلویزیونی گفته که حکومت طالبان از این اقدام اتحادیه اروپا استقبال می‌کند.

آقای مجاهد گفته است: «ما به این اقدام اتحادیه اروپا خیر مقدم می‌گوییم. این اقدام اتحادیه اروپا به نفع و خیر دوطرف خواهد بود، هم اروپا می‌تواند از این ناحیه نفع ببرد و هم افغان‌ها، چون راه برای تعامل دیپلوماتیک و همکاری‌ها فراهم می‌شود واعتماد بیشتر می‌شود.»

این در حالی است که سفارتخانه‌های چین، روسیه و ترکیه نیز از جمله سفارتخانه‌هایی هستند که باوجود سرنگونی دولت اشرف غنی و فرار بسیاری از اتباع خارجی از افغانستان، همچنان در کابل فعال‌اند و روابط نزدیکی نیز با طالبان دارند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x