صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مفتی الازهر: جلوگیری از تحصیل و کار زنان “سنت جاهلی” است

شیخ الازهر در توییت‌های به مناسبت روز جهانی دختر، ممانعت زنان از تحصیل و کار را سنت جاهلی خوانده که به آموزه‌های دینی ارتباط ندارد.

احمد الطیب، شیخ الازهر و رییس مجلس حکمای مسلمانان در مصر، خواهان رعایت حقوق زنان و آزادی کار و فعالیت آنان شده است. این رهبر مذهبی در رشته توییت‌هایی به سه زبان انگلیسی، عربی و پشتو، گفته که اقدامات لازم برای تضمین حقوق تحصیل و کار زنان باید روی دست گرفته شود.

پیک‌آفتاب: شیخ الازهر در توییت‌های به مناسبت روز جهانی دختر، ممانعت زنان از تحصیل و کار را سنت جاهلی خوانده که به آموزه‌های دینی ارتباط ندارد. او گفته دین اسلام در شرایط آمد که سنت‌ها و رسوم جاهلی زنان را انسان‌های ناقص و فاقد اراده آزاد می‌دانست و حقوق و آزادی‌های آن را سلب کرده بود، اما اسلام زنان را از این رسوم جاهلی رهایی بخشید. شیخ احمد الطیب نوشته است: «اسلام، زنان را از آداب و رسوم نادانی که حقوق آنها را سلب کرده بود و آنها را انسان‌های ناقص و فاقد اراده آزاد می‌دانست، رهایی بخشید.» او در توییتی دیگر به مناسب روز جهانی دختر نوشته است: «در “روز جهانی دختر”، ما خواهان اقدامات لازم برای تضمین حقوق تحصیل و عزت دختران و زنان جوان هستیم.»

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که حکومت امارت طالبان در افغانستان، از زمان حاکمیت بر افغانستان، اجازه بازشدن مکاتب دخترانه و همچنین بازگشت زنان به محل کار شان را صادر نکرده است. تصمیمی که اعتراضات گسترده را در داخل و خارج کشور به دنبال داشته است.

             
     

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x