صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: یک میلیون کودک زیر پنج‌سال در افغانستان با خطر مرگ مواجه‌اند

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در حال حاضر 3.2 میلیون کودک زیر پنج‌سال در افغانستان از سوءتغذیه‌ی حاد رنج می‌برند. به ‌گفته این سازمان، دست‌کم یک میلیون از این کودکان در خطر مرگ قرار دارند و همچنین به درمان فوری نیاز دارند. پیک‌آفتاب: هرو لودوویک دی لیس، نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان […]

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در حال حاضر 3.2 میلیون کودک زیر پنج‌سال در افغانستان از سوءتغذیه‌ی حاد رنج می‌برند. به ‌گفته این سازمان، دست‌کم یک میلیون از این کودکان در خطر مرگ قرار دارند و همچنین به درمان فوری نیاز دارند.

پیک‌آفتاب: هرو لودوویک دی لیس، نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) و مری الن مک گروتی، نماینده برنامه جهانی غذا در افغانستان در پایان سفر دو روزه شان به ولایت هرات، از وضعیت سوءتغذیه‌ و ناامنی غذایی در سراسر افغانستان هشدار دادند.

در اعلامیه یونیسف آمده است که در حال حاضر ۱۴ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی شدید غذایی مواجه هستند و با نزدیک شدن فصل زمستان، فرصت برای کمک‌رسانی به خانواده‌های افغان که به آب سالم و خدمات صحی و تغذیه دسترسی ندارند، روز به روز تنگ‌تر می‌شود.

در اعلامیه آمده است که بدون دسترسی مطمئن به آب، غذا و خدمات اولیه صحی و تغذیه، کودکان افغان و خانواده‌های آن‌ها بارِ سال‌ها درگیری و بحران اقتصادی کنونی را بر دوش می‌کشند.

نماینده یونیسف در افغانستان گفته است: «هرچه خانواده‌های بیشتری برای یافتن غذا به تقلا می‌افتند، صحت تغذیه‌ای مادران و اطفال‌شان نیز روزبه‌روز بدتر می‌شود. اطفال بیمار می‌شوند و خانواده‌ها کمتر و کمتر موفق به تهیه درمان لازم می‌شوند. شیوع سریع سرخک و اسهال حاد نیز بحران را تشدید می‌کند.»

هرو لودوویک دی لیس، نماینده یونیسف در افغانستان گفته است: «هرچه خانواده‌های بیشتری برای یافتن غذا به تقلا می‌افتند، سلامت تغذیه‌ای مادران و اطفال‌شان نیز روزبه‌روز بدتر می‌شود. اطفال بیمار می‌شوند و خانواده‌ها کم‌تر و کم‌تر موفق به تهیه درمان لازم می‌شوند. شیوع سریع سرخکان و اسهال حاد نیز بحران را تشدید می‌کند.»

مری الن مک گروتی، نماینده برنامه جهانی غذا نیز از مجبوریت خانواده‌ها برای تصمیم‌گیری‌ها ناامید کننده ابراز نگرانی کرده و از جامعه بین‌المللی خواسته است که کمک‌های بشری تعهد شده در نشست سازمان ملل را آزاد کنند تا از تأثیرات غیرقابل جبران گرسنگی در افغانستان جلوگیری شود.

از سویی هم، نظرسنجی‌های برنامه جهانی غذا نشان می‌دهد که ۹۵ درصد از خانوارها در افغانستان غذای کافی ندارند، بزرگ‌سالان کم‌تر غذا می‌خورند و وعده‌های غذایی را کنار می‌گذارند تا فرزندان‌شان بتوانند غذای بیشتری بخورند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x