صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ترنم سیدی: از زنان به عنوان گروگان سیاسی استفاده می‌شود

ترنم سیدی از فعالان حقوق زن می‌گوید: هیچ حکومتی نمی‌تواند بدون تکیه به مردم و از جمله زنان پایدار باشد. هرحکومتی برای بقای خود نیازمند حمایت و پشتیبانی زنان است. خانم سیدی در گفتگو با خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت: «موقف طالبان در برابر زنان تنها یک مسئله ایدیولوژیک نیست، بلکه این گروه از زنان به عنوان […]

ترنم سیدی از فعالان حقوق زن می‌گوید: هیچ حکومتی نمی‌تواند بدون تکیه به مردم و از جمله زنان پایدار باشد. هرحکومتی برای بقای خود نیازمند حمایت و پشتیبانی زنان است.

خانم سیدی در گفتگو با خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت: «موقف طالبان در برابر زنان تنها یک مسئله ایدیولوژیک نیست، بلکه این گروه از زنان به عنوان گروگان‌های سیاسی استفاده می‌کند. او همچنین گفت که کار و فعالیت زنان هیچ تضادی با دین ندارد و درهیچ یک از آیه‌های قرآنکریم نیامده است که زن حق تحصیل و حق کار را ندارد.

ترنم سیدی از رهبران امارت اسلامی می‌خواهند که از نام زنان و دختران افغانستان استفاده سیاسی نکنند. به باور او، بسته بودن مکاتب دختران و ممانعت کار برای زنان در ادارات دولتی می‌تواند اهرم فشار بر جامعه جهانی باشد تا بتوانند از این طریق حکومت امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند.

این فعال حقوق زنان، مشکلات موجود در حاکمیت طالبان را ناشی از عدم آگاهی افراد پایین‌رتبه طالبان دانسته و تاکید می‌کند که به دلیل عدم آموزش این سربازان، آنان در تعامل با افراد جامعه و بخصوص زنان با مشکل مواجه هستند. به گفته خانم سیدی، «طالبان جنگجویان خوبی هستند، اما حکومت‌داران خوبی نیستند.»

پس از روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی در افغانستان؛ مکاتب، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی از سوی حکومت امارت اسلامی بر روی دختران و زنان بسته شده است. این تصمیم طالبان باعث گردید که شماری از زنان و دختران در کابل و برخی از شهرهای دیگر دست به تظاهرات زده و خواهان حقوق برابر با مردان شدند، اما طالبان گفته‌اند که به دلیل مناسب نبودن فضا برای زنان، ترجیح می‌دهند مدتی زنان خانه‌نشین باشند.

اما این فعال حقوق زنان می‌گوید که رهبران امارت اسلامی به جای آن که به عساکری خود نحوه‌ای تعامل با شهروندان از جمله زنان را آموزش دهند، از زنان می‌خواهند تا از خانه‌های شان بیرون نشوند. او تاکید می‌کند که طالبان باید عساکر خود را به گونه‌ای تربیت کنند تا برای تعامل با مردم بخصوص زنان رفتارهای مناسب داشته باشند.

خانم سیدی سیاست حذف زنان را غیرعملی دانسته و تاکید می‌کند که زنان در سال‌های گذشته پا به پای مردان در تمامی زمینه‌ها کارکرده، تحصیل کرده و زحمت کشیده‌اند و این زنان را نمی‌توان با خانه‌نشین ساختن حذف کرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x