صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جان کربی: در مورد احیای برجام هنوز به جای مشخصی نرسیده‌ایم

با ادامه وضعیت ناروشن مسئله احیای توافق هسته‌ای با ایران، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته ششم سپتمبر، در این باره گفت که شکاف‌ها هم‌چنان باقی است و تا رسیدن به توافق هنوز کار زیادی باقی مانده است.

با ادامه وضعیت ناروشن مسئله احیای توافق هسته‌ای با ایران، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته ششم سپتمبر، در این باره گفت که شکاف‌ها هم‌چنان باقی است و تا رسیدن به توافق هنوز کار زیادی باقی مانده است.

پیک‌آفتاب: جان کربی که در یک جلسه توجیهی سخن می‌گفت، درباره وضعیت مذاکرات با ایران توضیح داد: “کافی است که بگوییم هنوز شکاف‌هایی وجود دارد و ما هنوز به جایی نرسیده‌ایم”.

او افزود: “این بدان معنا نیست که تعهد ما به توافق کم‌تر شده یا دیگر نخواسته باشیم که کار به انجام برسد. ما می‌خواهیم که به نتیجه برسیم، اما هنوز کار زیادی برای دیپلمات‌های ما وجود دارد”.

تاکید تازه کربی بر باقی ماندن مسائل زیاد بر سر راه احیای برجام در حالی است که او روز یک‌شنبه هفته گذشته، گفته بود که به دلیل چشم‌پوشی تهران از بعضی از خواسته‌هایش، اکنون ایران و امریکا از «چند هفته پیش» به توافق نزدیک‌تر شده‌اند.

ایران بارها خواستار آن شده که هم‌زمان با توافق احیای برجام، پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مواد هسته‌ای و سایت‌های اعلام نشده ایران بسته شود.

این در حالی است که واشنگتن هشدار داده است که تهران نباید موضوع تحقیقات آژانس از مواد هسته‌ای و مکان‌های اعلام‌نشده خود را به توافق احتمالی احیای برجام گره بزند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که «بسته شدن پرونده مسائل پادمانی در روند مذاکرات» بخشی از «تضمینی» است که ایران برای «قوی‌تر» شدن این توافق احتمالی، دنبال می‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود بار دیگر از زبان رئیس جمهور امریکا تاکید کرد که امریکا “اجازه نخواهد داد تا ایران به توانایی جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد”. او افزود که جو بایدن “قویاً معتقد است که بهترین راه برای انجام این کار از طریق دیپلماسی است”.

کربی در پاسخ به یکی از پرسش‌های خبرنگاران هم‌چنین گفت که “برجام برای مقابله با سایر فعالیت‌های شرورانه ایران نیست. هدف این است که با معضل دست‌یابی ایران به توانایی سلاح هسته‌ای مقابله کند”.

روز سه‌شنبه هم‌چنین در یک نشست خبری هفتگی وزارت خارجه؛ از ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در زمینه آینده برجام سوال شد و خبرنگاری از او پرسید: “در آخر هفته، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که کل فرایند در مورد احیای برجام در خطر است. سپس شما روز پنج‌شنبه آخرین پاسخ ایران را سازنده خواندید. وضعیت فعلی فرایند را چگونه توصیف می‌کنید؟”.

پاتل در پاسخ گفت: “پاسخ ایران، ما را در موقعیتی قرار نداد که توافق را ببندیم. ما مرتباً گفته‌ایم که شکاف‌ها باقی است و از پاسخ ایران مشخص است که این شکاف‌ها هم‌چنان باقی است”.

علاوه بر مسائل مختلف مربوط به آینده تحریم‌ها، ایران در جریان مذاکرات احیای برجام خواهان بسته شدن پرونده مسائل پادمانی شده است. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، نیز روز یک‌شنبه یکی از شروط تهران برای احیای برجام را «بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره مسائل پادمان» عنوان کرد.

این در حالی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده که ایران در مورد منشأ یورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود هم‌کاری نمی‌کند. در ماه‌های اخیر، یک قطع‌نامه نیز در این زمینه در شورای حکام آژانس به تصویب رسیده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وزارت خارجه امریکا به تاریخ ۳۰ اگست، گفت که بین واشنگتن و تهران توافقی بر سر احیای برجام حاصل نشده و گزارش‌ها در این زمینه نادرست اند.

امریکا: هنوز با ایران تفاهمی درباره احیای برجام نشده است

وزیران خارجه ایران و قطر بار دیگر در مورد احیای برجام رایزنی می‌کنند

امریکا: ایران احیای برجام را به تحقیقات آژانس درباره مراکز هسته‌ای پیوند نزند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x