صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وزیران خارجه ایران و قطر بار دیگر در مورد احیای برجام رایزنی می‌کنند

وزیران خارجه ایران و قطر شامگاه روز گذشته چهارم سپتمبر، در مورد مسائل دوجانبه و از جمله مذاکرات احیای برجام از طریق تلفن، گفتگو کردند.

وزیران خارجه ایران و قطر شامگاه روز گذشته چهارم سپتمبر، در مورد مسائل دوجانبه و از جمله مذاکرات احیای برجام از طریق تلفن، گفتگو کردند.

پیک‌آفتاب: وزارت خارجه ایران با نشر بیانیه‌ای گفته است که در گفتگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، “آخرین وضعیت مذاکره برای لغو تحریم‌ها” مورد ارزیابی و رایزنی قرار گرفته است.

وزارت خارجه قطر نیز می‌گوید که وزیر خارجه این کشور با ابراز امیدواری به دست‌یابی ایران و امریکا به اجماعی برای احیای توافق هسته‌ای، بر حصول «توافقی عادلانه برای همه طرف‌ها با در نظر گرفتن نگرانی‌ها» تاکید کرده و افزوده است که چنین توافقی «به نفع امنیت و ثبات منطقه» است.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه دو کشور در مورد احیای توافق هسته‌ای، دومین گفتگوی دو طرف در پنج هفته اخیر است.

هم‌چنین هفته گذشته معاون وزیر خارجه قطر در امور منطقه‌ای، در تهران با علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران دیدار کرد و یادآور شد که دوحه در انتظار توافق قریب‌الوقوع امریکا و ایران است.

قطر در ماه سرطان امسال، میزبان گفتگوهای غیرمستقیم ایران و امریکا در مورد احیای برجام بود، اما این دور از مذاکرات نتیجه‌ای در پی نداشت.

ایران مذاکرات احیای برجام را «مذاکره برای لغو تحریم‌ها» توصیف می‌کند، اما خواستار آن است که هم‌زمان با احیای برجام، پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مواد هسته‌ای و سایت‌های اعلام نشده ایران بسته شود.

امریکا معتقد است که ایران نباید بازگشت به اجرای تعهدات خود در برجام را به بسته شدن پرونده نظارت‌های پادمانی آژانس مشروط کند و مقام‌های امریکایی می‌گویند این خواسته ایران مذاکرات احیای برجام را «در خطر» قرار داده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر دولت امریکا گفته بود ایران نباید توافق بر سر احیای برجام را به بسته شدن پرونده تحقیقات در مورد آثار یورانیوم در مراکز هسته‌ای مشکوک آن کشور مشروط کند.

امریکا: ایران احیای برجام را به تحقیقات آژانس درباره مراکز هسته‌ای پیوند نزند

امریکا: هنوز با ایران تفاهمی درباره احیای برجام نشده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x