صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پرایس: عدم شفافیت ایران، بحران هسته‌ای ایجاد شده را عمیق‌تر می‌کند

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با ابراز تاسف از تصمیم ایران به خاموش نگه‌داشتن دوربین‌های نظارتی آژانس، تاکید کرد که کاهش شفافیت از سوی تهران، تنها بحران هسته‌ای ایجاد شده توسط ایران را عمیق‌تر می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با ابراز تاسف از تصمیم ایران به خاموش نگه‌داشتن دوربین‌های نظارتی آژانس، تاکید کرد که کاهش شفافیت از سوی تهران، تنها بحران هسته‌ای ایجاد شده توسط ایران را عمیق‌تر می‌کند.

پیک‌آفتاب: ند پرایس در نشست خبری روز گذشته خود، یادآوری کرد که درخواست روشن جامعه جهانی از ایران، شفافیت بیش‌تر است و پاسخ ایران به این خواست، ارائه شفافیت کم‌تر از طریق خاموش کردن دوربین‌هایی که فعالیت آن‌ها مرتبط با برجام بود، تاسف‌آور است.

پرایس افزود که تداوم کاهش شفافیت‌های مرتبط با برجام، تنها چالش‌های مرتبط با بازگشت احتمالی دوطرفه به برجام را پیچیده‌تر می‌کند.

از سوی دیگر؛ محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته در مورد خاموش بودن دوربین‌های نظارتی آژانس گفت که در صورت برقراری «اتهام‌ها» دلیلی ندارد که “دوربین‌ها به جا بماند”.

اسلامی با اشاره به این‌که ایران متهم به تلاش برای ساختن بمب اتمی است، گفته بود که “آن دوربین‌ها برای رفع این اتهام بوده، اما اگر قرار است آن اتهام‌ها پا برجا بماند، دلیلی ندارد که دوربین‌ها به جای بماند”.

در پی صدور قطع‌نامه شورای حکام آژانس در 18 جوزای، به دلیل عدم هم‌کاری ایران با این نهاد بین‌المللی، سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش تلافی‌جویانه اقدام به خاموش کردن ده‌ها دوربین نظارتی آژانس و نصب سانتریفیوژهای پیش‌رفته در شماری از تأسیسات هسته‌ای ایران نمود.

از سوی دیگر؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی روز جمعه در گفتگو با روزنامه «ال پائیس» گفت که آژانس طی «حدوداً پنج هفته گذشته» امکان نظارتی بسیار محدودی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته است.

مدیرکل آژانس از این چند هفته به‌عنوان دوره «نابینایی تحمیلی» یاد کرد و با تشبیه بازگشت به برجام به پازل افزود: “بازسازی این پازل غیرممکن نیست، اما کاری بسیار پیچیده است و شاید توافقات خاص نیاز داشته باشد”.

او هم‌چنین تاکید کرد در شرایطی که برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیش‌رفت است، اگر بنا باشد توافقی صورت بگیرد، برای او بسیار دشوار خواهد بود که ارزیابی دقیق و قابل اتکایی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران از این دوره ارائه دهد.

گروسی روز دوشنبه نیز به سی‌ان‌ان گفت که “ایران بدون نظارت و بازرسی‌های آژانس، در حال پیش بردن برنامه‌های هسته‌ای خود است و اگر توافقی حاصل نشود، وارد مرحله‌ای بسیار نامشخص خواهیم‌ شد”.

او با بیان این‌که ایران، غنی‌سازی یورانیوم را در سطح بسیار بالایی ادامه می‌دهد؛ گفت که آژانس، اطلاعاتی در اختیار ندارد که ثابت کند ایران در حال ساخت بمب اتمی است اما تلاش‌ها و نحوه عمل‌کرد حکومت ایران نشان‌گر حرکت آن‌ها به این سمت است.

ایران اخیراً از زبان کمال خرازی، مشاور ارشد رهبر ایران گفته بود که قادر است تنها ظرف چند روز میزان غنی‌سازی یورانیوم را از 20 به 60 درصد و حتی به 90 درصد افزایش دهد.

خرازی در گفتگو با الجزیره گفته بود که ایران توان فنی ساخت سلاح هسته‌ای را دارد، اما فعلاً تصمیمی برای این اقدام ندارد.

برنامه هسته‌ای ایران یکی از محورهای اصلی نگرانی‌های غرب و کشورهای منطقه است، به ویژه آن‌که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران به بُن‌بست خورده است.

از سوی دیگر؛ جو بایدن، رئیس جمهور امریکا هفته گذشته در سفر خود به خاورمیانه در گفتگو با مقامات اسرائیل و عربستان سعودی بار دیگر تاکید کرد که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

اسرائیل که از منتقدان اصلی توافق هسته‌ای ایران بود، اخیراً بار دیگر از جامعه جهانی خواست پیش از آن که دیر شود، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x