صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ارتش میانمار چهار فرد دموکرات را اعدام کرد

چهار فرد دموکرات میانمار توسط ارتش این کشور اعدام شده‌اند. گمان می‌شود که این اعدام‌ها اولین مورد استفاده از مجازات مرگ در دهه‌های اخیر در میانمار باشد.

چهار فرد دموکرات میانمار توسط ارتش این کشور اعدام شده‌اند. گمان می‌شود که این اعدام‌ها اولین مورد استفاده از مجازات مرگ در دهه‌های اخیر در میانمار باشد.

پیک‌آفتاب: روزنامه موسوم به (Global New Light of Myanmar) گزارش می‌دهد که فیو زیا تاو، یکی از اعدام شدگان، یک قانون‌گذار سابق از حزب لیگ دموکراسی (NLD) و از متحدان آنگ‌سان سوچی و دیگری نویسنده بوده است. ارتش این افراد را به «اقدامات تروریستی» متهم کرده بود. زمانی‌که ارتش میانمار مجازات این افراد را اعدام اعلام کرد، این تصمیم با موجی از محکومیت بین‌المللی هم‌راه شده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که فیو زیا تاو، به سازمان‌دهی چندین حمله به نیروهای حکومت نظامی، از جمله حمله مسلحانه ماه اگست 2021، به قطار شهری در منطقه «یانگون» متهم شده بود که در نتیجه آن پنج پولیس کشته شده بودند.

کیاو مین یو، فعال برجسته دموکراسی که به نام «جیمی» نیز معروف بود،‌ براساس حکم دادگاه نظامی میانمار به اعدام محکوم شده بود. گفته می‌شود که او از کهنه‌سربازان گروه دانشجویان جنبش دموکراسی‌خواهی میانمار قلم‌داد می‌شد.

از سوی دیگر، پس برگزاری انتخابات پارلمانی نیمه آزاد در زمستان سال 1399 در میانمار، حزب ائتلاف برای دموکراسی به رهبری آنگ‌سان سوچی توانست اکثریت بزرگی از کرسی‌ها را به دست آورد، اما ارتش دست به کودتا زد.

نظامیان که از حدود شصت سال پیش به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر این کشور حکومت کرده‌اند، نتیجه رای‌گیری را باطل اعلام کرده و با زندانی کردن رهبران این حزب، از جمله آنگ سان سوچی بار دیگر قدرت را در دست گرفتند.

کودتا در میانمار اعتراضات عظیمی را برانگیخت، اما به سرعت سرکوب شد. دولت سایه «وحدت ملی میانمار» که در مخالفت با کودتا تشکیل شد، اعدام چهار دموکراسی‌خواه این کشور را محکوم کرده و گفته است که آن‌ها «بسیار متعجب و اندوهگین» اند.

اعضای این گروه از جامعه بین‌المللی خواسته تا رهبران نظامی میانمار را که «قاتل» معرفی شدند، مجازات کنند.

از سوی دیگر، خبرگزاری حکومتی میانمار گفته که این چهار مرد در حالی اعدام شدند که “دستورالعمل‌ها و توطئه‌هایی برای اقدامات تروریستی وحشیانه و غیرانسانی در پرونده آن‌ها درج شده است”.

به گفته سازمان ملل، این اولین موارد اعدام در میانمار از سال 1988 است. این چهار مرد در ماه جنوری پس از محاکمه‌های پشت درهای بسته که گروه‌های حقوق بشری آن را ناعادلانه و غیرشفاف خواندند، به اعدام محکوم شده بودند.

گفته می‌شود اطلاعات کم‌تری در مورد دو فعال دیگر اعدام شده توسط ارتش میانمار بیرون داده شده است. در همین حال؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، تصمیم ارتش برای محکومیت این چهار فعال را “نقض آشکار حق حیات، آزادی و امنیت شخصی” خوانده بود.

مقامات نظامی از زمانی‌که قدرت را به دست گرفتند، سرکوب شبه‌نظامیان محلی، فعالان مخالف و کسانی را تشدید کرده‌اند.

از زمان کودتا، خانم سوچی در بازداشت خانگی به سر می‌برد و با اتهامات متعددی از فساد مالی گرفته تا نقض قوانین کشور در حفظ اسرار رسمی مواجه شده است.

انجمن کمک به زندانیان سیاسی که تعداد کشته‌شدگان، زندانی‌ها یا بازداشت‌شدگان توسط ارتش میانمار را نگه‌داری می‌کند، می‌گوید که از زمان کودتا، 14847 تن بازداشت شده‌اند که تخمین زده می‌شود 2114 تن آن‌ها توسط نیروهای نظامی کشته شده باشند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x