صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گزارش ویژه سازمان ملل در مورد عمل‌کرد 10 ماه گذشته طالبان

یوناما یا هیئت معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان با انتشار گزارش ویژه‌ای، عمل‌کردهای 10 ماه گذشته طالبان پس از تسلط بر افغانستان را مورد بررسی قرار داده و وضعیت حقوق بشر در این بازه زمانی را ناگوار توصیف کرده است.

یوناما یا هیئت معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان با انتشار گزارش ویژه‌ای، عمل‌کردهای 10 ماه گذشته طالبان پس از تسلط بر افغانستان را مورد بررسی قرار داده و وضعیت حقوق بشر در این بازه زمانی را ناگوار توصیف کرده است.

پیک‌آفتاب: یوناما امروز چهارشنبه 29 سرطان، با انتشار گزارشی یافته‌های سازمان ملل را در رابطه به حمایت از غیرنظامیان، قتل‌های غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری، بازداشت‌های خودسرانه، حقوق زنان و دختران در افغانستان، آزادی‌های اساسی و وضعیت محل‌های بازداشت مورد بررسی قرار داده است.

این گزارش هم‌چنین حاوی توصیه‌هایی به طالبان و جامعه بین‌المللی است.

گزارش می‌افزاید که با وجود کاهش کلی و قابل توجه خشونت‌های مسلحانه در نُه ماه گذشته، 2106 غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

سازمان ملل در این گزارش گفته است که در پی تسلط طالبان بر افغانستان، زنان و دختران از حقوق کامل انسانی خود محروم شده‌اند.

سازمان ملل اقدامات طالبان در مورد حمایت و ارتقای وضعیت حقوق بشری در افغانستان را نمایشی خوانده و گفته است که طالبان مسئولیت طیف وسیعی از نقض حقوق بشر در افغانستان را بر عهده دارد.

سازمان ملل می‌افزاید که انکار حقوق زنان یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های حکومت‌داری عملی طالبان تا امروز بوده است: “پس از 15 اگست، زنان و دختران به تدریج حقوق خود را برای مشارکت کامل در آموزش، محل کار و دیگر جنبه‌های زندگی عمومی و روزمره از دست داده‌اند و در بسیاری موارد به طور کامل سلب گردیده است.”

در گزارش به نقل از مارکوس پوتزل، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان نوشته است: “آموزش برای همه نه تنها یک حقوق اساسی بشر است، بلکه کلید پیش‌رفت و توسعه یک ملت است. در 17 اگست 2021، مقامات دو فکتور عفو مقامات سابق دولتی و اعضای امنیت ملی و نیروهای دفاعی افغانستان را اعلام کردند.”

پوتزل در ادامه می‌افزاید، به نظر نمی‌رسد که این عفو به طور مداوم عملی شده باشد، زیرا یوناما حداقل 160 قتل غیرقانونی مقامات دولتی و امنیتی سابق را توسط اعضای رسمی طالبان از 15 اگست سال گذشته تاکنون ثبت کرده است.

هیئت معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان، نگران این است که برخی از اعضای طالبان مرتکب نقض جدی حقوق بشر گردند و از مجازات نیز معاف شوند.

گزارش یوناما جزئیات قتل‌های غیرقانونی، مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز و قتل‌های غیرقانونی افراد متهم به جنایات اخلاقی و استفاده بیش از حد از زور توسط مقامات طالبان را شرح می‌دهد.

در گزارش تاکید شده که نقض گسترده حقوق بشر توسط مقامات فعلی طالبان باید بررسی شود، عاملان آن پاسخگو باشند و در نهایت از تکرار حوادث در آینده جلوگیری شود.

در این گزارش، یوناما هم‌چنین نگرانی‌های خاصی را در رابطه به فعالیت‌های وزارت امر به معروف طالبان و اداره استخبارت آنان ابراز داشته است.

یوناما در ادامه می‌افزاید که بسیاری از دستور‌های صادر شده توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، حقوق بشر و آزادی‌های مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران را محدود کرده است.

اگرچه گفته می‌شود که چنین دستورالعمل‌هایی ماهیت توصیه‌کننده دارند، اما در برخی مواقع اعضای طالبان موضعی تند در مورد اجرای آن‌ها اتخاذ کرده‌اند، از جمله اجرای مجازات‌های بدنی برای نقض ادعایی دستورالعمل‌های خود.

یوناما می‌افزاید که مقامات استخبارات طالبان به دلیل برخورد خشن با افراد بازداشت شده، یکی از نهادهای نقض کننده حقوق بشر در افغانستان تشخیص گردیده است.

در این گزارش به فعالیت‌های خلاف قانون و موازین حقوق بشری استخبارات طالبان از جمله قتل‌های فراقانونی، شکنجه و بدرفتاری و هم‌چنین بازداشت‌های خودسرانه استناد گردیده است.

سرکوب اعتراضات فعالین حقوق زنان، بازداشت روزنامه‌نگاران، بازداشت فعالین جامعه مدنی و وضع محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن‌ها اشاره گردیده است.

هیئت معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان در ادامه می‌افزاید: “حق آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و آزادی عقیده نه تنها آزادی‌های اساسی هستند، بلکه برای توسعه و پیش‌رفت یک ملت ضروری است.”

گزارش یوناما از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که با اطمینان از کمک‌های بشردوستانه و فوری به حمایت‌های خود از مردم افغانستان ادامه دهد تا نیازهای اساسی مردم افغانستان برآورده می‌شود.

یوناما در ادامه تصریح می‌کند: “جامعه بین‌المللی موظف است اطمینان حاصل کند که تحریم‌ها تا زمانی‌که به قوت خود باقی هستند، تاثیر منفی بر حقوق بشر نداشته باشند.”

در گزارش به نقل از مارکوس پوتزل، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان تصریح شده است: “من از طالبان می‌خواهم که تمام تلاش خود را برای رسیدگی به نگرانی‌های ذکر شده در گزارش ما و انجام تعهدات بین‌المللی خود برای حفاظت و ارتقای حقوق بشر همه مردم افغانستان انجام دهند.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x