صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تلاش داعش برای سربازگیری از تاجیکستان و تاجیکان افغانستان

بنیاد «جیمز تاون»، یک نهاد امریکایی که فعالیت گروه‌های تروریستی را بررسی می‌کند، می‌گوید که شاخه خراسان گروه تروریستی داعش، در شیوه جدید تبلیغاتی خود در تلاش برای سربازگیری از میان تاجیک‌های افغانستان و تاجیکستان است.

بنیاد «جیمز تاون»، یک نهاد امریکایی که فعالیت گروه‌های تروریستی را بررسی می‌کند، می‌گوید که شاخه خراسان گروه تروریستی داعش، در شیوه جدید تبلیغاتی خود در تلاش برای سربازگیری از میان تاجیک‌های افغانستان و تاجیکستان است.

پیک‌آفتاب: این بنیاد روز گذشته، 24 سرطان، با انتشار گزارشی نوشته است: “در سال 2022، شاخه خراسان داعش تلاش‌های خود را به منظور استخدام جنگجو در مناطق تاجیک‌نشین در سراسر افغانستان و منطقه افزایش داده است.”

این بنیاد در یک نوشته تحلیلی گفته‌ است که داعش و حامیان‌اش، مواد تبلیغاتی خود را به زبان فارسی و خط سریلیک گسترش داده‌اند.

به گفته این بنیاد؛ گروه داعش، طالبان را گروه پشتون‌محور و متخاصم با دیگر گروه‌های قومی افغانستان معرفی کرده‌ است. این امر از دید بنیاد جیمز تاون به گونه ویژه مستلزم توجه به ظلم و خشونت طالبان بر تاجیک‌ها و در عین حال معرفی داعش به عنوان وسیله‌ای برای درهم شکستن مرزهای ترسیم ‌شده در آسیای مرکزی، نابودی دولت تاجیکستان و تشکیل ولایت داعش در ماوراءالنهر است.

گزارش در ادامه می‌افزاید، پس از آن‌که داعش اعلام کرد که حمله بر عبادت‌گاه اهل هنود و سیک در کابل از سوی «ابومحمد التاجیکی» انجام شد، شمار زیادی از رسانه‌های حامی داعش در تاجیکستان، از التاجیکی ستایش کردند.

این بنیاد گفته‌است: “شاخه خراسان داعش به برجسته کردن شهدای قومیت تاجیک در تبلیغات خود اشاره کرده است. این تبلیغات از شجاعت، فداکاری و ایثار در راه داعش یاد می‌کند و آن‌را مورد ستایش قرار می‌دهد.”

این بنیاد با اشاره به تبلیغات داعش برای ابومحمد التاجیکی، عامل حمله بر عبادت‌گاه اهل هنود و سیک در کارته پروان شهر کابل، گفته است: “زمانی‌که خبرگزاری اعماق نام و عکس ابومحمد التاجیکی را منتشر کرد، فضای رسانه‌ای هوادارن داعش در تاجیکستان پُر شد از عکس‌های التاجیکی.”

به گفته این بنیاد تحقیقاتی امریکا، پس از نشر این خبر، رسانه‌های هم‌سو با داعش در تاجیکستان تبلیغات دیداری و شنیداری زیادی را در ستایش این حمله‌کننده تولید کردند. محتوای این تبلیغات «از دیگران می‌خواست که از التاجیکی پیروی کنند.»

بنیاد جیمز تاون، از کانال تلگرامی «العظیم» به عنوان بازوی رسانه‌ای داعش در تاجیکسان یاد می‌کند و می‌نویسد: “«العظیم» ادعای مسئولیت داعش از حمله بر عبادت‌گاه سیک‌ها را به خط سیریلیک تاجیکی منتشر کرد.”

مقاله می‌افزاید که کانال تلگرام «صدای شیخ» یک بیانیه صوتی 14 دقیقه‌ای درباره این عملیات با عکس ابومحمد التاجیکی تهیه کرد. این صدا به گونه گسترده توسط کانال‌های تلگرامی تاجیکستان از جمله «العظیم» و «امت محمد» به اشتراک گذاشته شد.

کانال تلگرامی ماوراءالنهر نیز نسخه‌ای از صدای یوسف تاجیکی، یکی از اعضای کشته‌شده مشهور شاخه خراسان داعش و یک مبلغ این گروه را با عکسی از ابومحمد التاجیکی منتشر کرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x