صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری در مورد اتهامات جنایت جنگی سربازان بریتانیایی در افغانستان شد

سازمان عفو بین‌الملل پس از نشر گزارش تحقیقی بی‌بی‌سی مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی از سوی سربازان بریتانیایی در افغانستان، خواستار انجام تحقیقات فوری در مورد این اتهامات گردیده است.

سازمان عفو بین‌الملل پس از نشر گزارش تحقیقی بی‌بی‌سی مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی از سوی سربازان بریتانیایی در افغانستان، خواستار انجام تحقیقات فوری در مورد این اتهامات گردیده است.

پیک‌آفتاب: سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته 21 سرطان، پس از گزارش تحقیقی بی‌بی‌سی مبنی بر کشتار زندانیان و مردان غیرمسلح در افغانستان توسط نیروهای ویژه بریتانیایی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، خواستار تحقیقات فوری در مورد این جنایات جنگی احتمالی گردیده است.

زمان سلطانی، محقق بخش جنوب آسیای عفو بین‌الملل می‌گوید: “عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات موثر و شفاف در مورد اتهاماتی است که علیه نیروهای ویژه بریتانیا در جریان ماموریت‌شان در افغانستان مطرح است، تا عاملان آن به دست عدالت سپرده شوند.”

وی افزود، یافته‌های بی‌بی‌سی نگران کننده است و به وضوح سطح هشدار دهنده معافیت از مجازات و عدم پاسخگویی نظامیان بریتانیایی را که در افغانستان فعالیت می‌کنند، نشان می‌دهد.

براساس این گزارش‌ نظامی، یک قطعه نظامی برخلاف قانون، ۵۴ تن را در یک دوره شش ماهه کشته‌ است.

بی‌بی‌سی به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد فرمانده سابق نیروهای ویژه از ارائه مدارک مربوط به پرونده قتل‌ها خودداری کرده است.

برنامه پانورمای بی‌بی‌سی صدها صفحه از مدارک مربوط به عملیات مختلف سرویس هوایی ویژه بریتانیا را بررسی کرده است. این مدارک مربوط به ده‌ها عملیات «دستگیر کن یا بکش» یکی از کندک‌های اس‌ای‌اس در ولایت هلمند در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ بوده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x