صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

استراتیژی کلان امریکا، پنهان کردن افول است

روزنامه نشنل انترست در تحلیلی با اشاره به شکست‌های راهبردی امریکا در عرصه‌های مختلف جهانی، از جمله عرصه نظامی، تجاری و صنعتی نوشته که راهبرد یا استراتیژی کلان امریکا در حال حاضر، پنهان کردن افول خود است.

روزنامه نشنل انترست در تحلیلی با اشاره به شکست‌های راهبردی امریکا در عرصه‌های مختلف جهانی، از جمله عرصه نظامی، تجاری و صنعتی نوشته که راهبرد یا استراتیژی کلان امریکا در حال حاضر، پنهان کردن افول خود است.

پیک‌آفتاب: روزنامه نشنل انترست با نشر مقاله‌ای تحلیلی به قلم میشل لیند، استاد دانشگاه تگزاس و نویسنده کتاب «جنگ نوین طبقاتی 2020» نوشته است: “امریکا در همه جا در حال عقب‌گرد، شکست یا بن‌بست است. این شکست در عرصه‌های سیاسی، نظامی، تجارت و تولیدات صنعتی بیش‌تر مشهود است.”

نویسنده، بخشی از مقاله خود را به جنگ اوکراین و تلویحات آن اختصاص داده و نوشته است: “متاسفانه اطمینان چندانی وجود ندارد که پوتین واقعاً در جنگ شکست خواهد خورد. اگر در نتیجه مصالحه یا بن‌بست طولانی‌مدت، بخش‌های زیادی از اوکراین تحت اشغال روسیه باقی بماند، آن گاه پوتین علی‌رغم هزینه‌هایی که می‌دهد، علاوه بر ضمیمه کردن موفقیت‌آمیز کریمه و جنگ‌افروزی برای جلوگیری از پیوستن گرجستان به ناتو در انتقام‌گرایی ارضی خود، در اوکراین هم موفق عمل کرده است.”

میشل لیند در ادامه تصریح کرده است: “در سطح جهانی، کارزار امریکا برای ترغیب سایر کشورها به تحریم روسیه بابت مجازات این کشور به دلیل حمله به اوکراین شکست خورده و به بن‌بست مواجه شده است. بر روی نقشه، کشورهایی که روسیه را تحریم کرده‌اند؛ امریکا، کانادا، اروپا، جاپان، کوریای جنوبی، استرالیا و نیوزلند را شامل می‌شوند، اما اکثر کشورهای دیگر جهان از جمله هند، مکزیک و برازیل، به همراه اکثر کشورهای آسیایی، امریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا از هم‌راهی با آن‌ها خودداری کرده‌اند که وزن این کشورها به مراتب بیش‌تر است.”

میشل لند نوشته، در حالی‌که کانگرس به تحویل سلاح موافقت می‌کند، تقریباً در هر جای دیگر دنیا تحمیل شکست‌های حقارت‌آمیز راهبردی به امریکا موجب سرگردانی این کشور شده است. او تصریح می‌کند: “امریکا بعد از دو دهه جنگ در افغانستان، عرصه را به طور ناگهانی به طالبان واگذار کرد. در عراق پس از صدام، حضور باقی‌مانده نیروهای امریکایی با مخالفت بسیاری از عراقی‌ها مواجه است و پارلمان عراق اخیراً قانونی را تصویب کرد که خواستار مجازات اعدام یا حبس ابد برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.”

این نویسنده در ادامه تاکید کرده است: “در سوریه، بشار اسد از جنگ واشنگتن برای سرنگونی او جان سالم به در برده است. سرنگونی معمر قذافی در لیبی توسط امریکا و ناتو باعث هرج‌ومرج و فروپاشی شده است. میدان تحریر را به یاد دارید؟ ارتش در مصر دوباره اداره امور را به عهده گرفته است.”

این استاد دانشگاه تگزاس با یادآوری این‌که چین اکنون اصلی‌ترین رقیب امریکا است، چنین تحلیل کرده است: “این خبر که امریکا فاقد موشک‌های جاولین و استینگر برای عرضه به اوکراین است، ممکن است تاییدی بر نظر کسانی در بیجینگ باشد که امریکا را ببر کاغذی تصور می‌کنند.”

میشل لند در ادامه به رقابت امریکا و چین پرداخته و تصریح کرده که بیجینگ در عرصه‌های مختلف در حال به عقب راندن واشنگتن از صحنه است. او تصریح کرده است: “علاوه بر این، چین امریکا و متحدانش را یک‌به‌یک از بازارهای جهانی به بیرون می‌راند. در سال 2010؛ چین، امریکا را به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان پشت سر گذاشت. در سال 2021، چین؛ کوریای جنوبی را به عنوان بزرگ‌ترین سازنده کشتی پشت سر گذاشت که همه برندگی چین را نشان می‌دهد.”

استاد دانشگاه تکزاس در بخش دیگری از مقاله تاکید می‌کند: “پس به هر کجا که نگاه کنیم، امریکا را در حال عقب‌نشینی یا شکست یا بن‌بست می‌بینیم، چه در عرصه نظامی و چه در حوزه تجارت و تولید صنعتی. از زمان سقوط سایگون، به استثنای پیروزی‌های نظامی در عراق و لیبی که منجر به هرج ومرج شد، تنها پیروزی پایدار نظامی و ژئوپلیتیکی امریکا و متحدانش در اروپا بوده است. یکی آزادسازی بدون خون‌ریزی اروپای شرقی از ارتش سرخ و الحاق بیش‌تر آن به ناتو بود. دیگری شکست صربستان در جنگ جانشینی یوگسلاوی بود.”

نگارنده به عنوان حسن ختام این مسئله را خاطرنشان کرده است: “من شنیده‌ام آلمانی‌ها ضرب‌المثلی درباره کار کردن در یک نظام سلسله مراتبی اداری دارند که می‌گویند: به مافوق تعظیم کن، به مادون لگد بزن. این توصیف خوبی برای راهبرد امریکا در جهان برای پنهان کردن افول سریع خود است. امریکا در حالی‌که در برابر کشورهای قدرت‌مند و به طور ویژه چین مماشات به خرج می‌دهد با کشورهای ضعیف مانند صربستان، سوریه، لیبی سر جنگ و ستیز دارد.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x