صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کوچی‌ها با پرتاب سنگ، پا و شانه‌ام را شکستند

منابع محلی می‌گویند که شمار کوچی‌ها در برخی از ولسوالی‌های ولایت غزنی افزایش یافته و در تازه‌ترین مورد، آنان شانه و پای یک باشنده محل را در «دره ترکان» ولسوالی جغتو شکسته‌اند.

محمدعارف بیات

منابع محلی می‌گویند که شمار کوچی‌ها در برخی از ولسوالی‌های ولایت غزنی افزایش یافته و در تازه‌ترین مورد، آنان شانه و پای یک باشنده محل را در «دره ترکان» ولسوالی جغتو شکسته‌اند.

پیک‌آفتاب: منابع محلی از حضور گسترده کوچی‌ها در ولسوالی جغتو در 18 کیلومتری غرب شهر غزنی خبر می‌دهند.

حامد (اسم مستعار)، یکی از باشندگان دره ترکان جغتو، امروز دوشنبه 16 جوزا به پیک‌آفتاب گفت: “تعدادی از کوچی‌ها همه ساله در مسیر رفت‌وبرگشت و در جریان اسکان‌شان در فصل بهار تا خزان، بالای مردم منطقه ظلم‌وستم روا می‌دارند و دست‌رنج ما را به تاراج می‌برنند.”

وی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: “گوسفندهای کوچی‌ها بالای زمین‌های ما که در آن رشقه کشت کرده بودیم، رفته و همه کشت را چریدند.”

این باشنده محل که کوچی‌ها شانه و پایش را شکسته‌اند، می‌گوید: “زمانی‌که بالای زمین‌ها مشغول کار بودم، کوچی‌ها با پرتاب سنگ مرا زخمی کردند، یکی از سنگ‌ها در ناحیه شانه و دیگری به پایم اصابت کرد که هر دو ناحیه شکسته‌اند.”

وی می‌گوید که پس این رویداد، ضارب از ساحه فرار کرده و تلاش‌های مردم منطقه که به مرکز ولسوالی رفته بودند نیز تاکنون نتیجه نداده است.

یکی دیگر از باشندگان محل می‌گوید، افرادی که شانه و پای حامد را شکسته‌اند، اکنون از ساحه فرار کرده و در منطقه «بند علی» مسکن گزیده‌اند. منبع می‌افزاید که کوچی‌ها می‌خواهند تا این قضیه از طریق ولسوالی نه بلکه با جرگه مردمی حل‌وفصل شود.

در همین حال، گزارش‌های مشابهی از سایر ولسوالی‌های غزنی نیز وجود دارد که کوچی‌ها، ده‌نشینان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

علاوه بر ولایت غزنی، حضور کوچی‌ها در ولسوالی بهسود ولایت میدان‌وردک نیز مشکل‌ساز گردیده و پای سرپرست وزارت سرحدات اقوام و قبایل طالبان را به این ولایت کشانیده‌اند.

براساس اعلام وزارت سرحدات اقوام قبایل طالبان، مولوی نورالله نوری در رأس یک هیئت با صلاحیت، روز یک‌شنبه 15 جوزا، به بهسود رفته است تا میان کوچی‌ها و ده‌نشینان میانجی‌گری کرده و پیشنهاد مشخصی را به رئیس‌الوزرا در زمینه ارائه کند.

تداوم معضل کوچی‌ و ده‌نشین‌ها در بهسود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x