صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تداوم معضل کوچی‌ و ده‌نشین‌ها در بهسود

سرپرست وزارت اقوام و قبایل طالبان به هدف حل‌وفصل مشکلات کوچی‌ها و ده‌نشین‌ها در بهسود، امروز به ولایت میدان‌وردک رفته است.

سرپرست وزارت اقوام و قبایل طالبان به هدف حل‌وفصل مشکلات کوچی‌ها و ده‌نشین‌ها در بهسود، امروز به ولایت میدان‌وردک رفته است.

پیک‌آفتاب: معضل کوچی‌ها و ده‌نشینان در ولسوالی‌های بهسود ولایت میدان‌وردک، سال‌های زیادی است که پابرجا مانده‌اند و در روزهای اخیر نیز گزارش‌هایی از حضور کوچی‌های مسلح در مناطق مختلف هزاره‌جات منتشر گردیده است.

امروز یک‌شنبه 15 جوزا، ملا نورالله نوری، سرپرست وزارت اقوام و قبایل طالبان در رأس یک‌هیئت به بهسود رفته تا میان کوچی‌ها و ده‌نشینان میانجی‌گری و حکمیت کنند.

بر اساس اعلام وزارت سرحدات اقوام و قبایل طالبان، در ترکیب این‌ هیئت مولوی شمس‌الدین شریعتی، دادستان کل طالبان؛ مولوی نور جلال، معاون وزیر داخله طالبان؛ حاجی نجیب، معاون رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت میدان‌وردک و مولوی فضلی، معین وزارت زراعت، آب‌یاری و مالداری طالبان، حضور دارند.

ده‌نشینان در میدان وردک به پیک‌آفتاب می‌گویند که کوچی‌ها همه‌ساله بر مزارع آنان هجوم برده، چراگاه‌ها و کشت‌زارهای‌شان را پای‌مال می‌کنند.

حبیب‌الله کیهان، یکی از باشندگان بهسود می‌گوید: “کوچی‌ها همه‌ساله با زور سلاح به مناطق ما می‌آیند و زمین‌های زراعتی ما را پای‌‌مال می‌کنند.”

وی می‌گوید که حکومت قبلی و طالبان، کوچی‌ها را خلع‌سلاح نکرده‌اند و آنان امسال گسترده‌تر از سال‌های قبل به هزاره‌جات هجوم برده‌اند.

علی مصباح، یکی دیگر از باشندگان بامیان نیز به پیک‌آفتاب می‌گوید که امسال کوچی‌ها تا دورترین نقاط هزاره‌جات رفته‌اند و حتی به جاهایی رسیده‌اند که در طول بیست سال گذشته نرفته بودند.

او می‌افزاید: “کوچی‌ها در برخی مناطق با رنجر پولیس گشت‌وگذار می‌کنند و امسال هیچ مانعی در مقابل آنان وجود ندارد.”

سفر سرپرست وزارت اقوام و قبایل طالبان به بهسود نیز نشان‌گر وخامت اوضاع در این ولایت است.

صاحب‌نظران به این باورند که دولت باید، کوچی‌ها را مسکن‌گزین کنند تا آنان همه‌ساله کشت‌زارهای ده‌نشینان را پای‌مال نکنند.

پیش از این طالبان کمیسیونی را به منظور حل مشکلات کوچی‌ها و ده‌نشینان تشکیل کرده بودند.

سید هاشم جوادی بلخابی، که از سوی طالبان در ولایت میدان‌وردک، مسئولیت حل‌وفصل این منازعات را به عهده گرفته بود، قبلاً به ساکنان ولسوالی‌های بهسود اطمینان داده بود که جلو حضور کوچی‌های مسلح در این ولسوالی را می‌گیرند.

معضل ده‌نشین و کوچی؛ دام‌ها پهن می‌شوند

به نظر می‌رسد که تلاش‌های وی نتیجه نداده و اکنون سرپرست وزارت اقوام و قبایل طالبان به منظور حل‌وفصل این مسئله وارد بهسود شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x