صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

معضل ده‌نشین و کوچی؛ دام‌ها پهن می‌شوند

برخی مقامات محلی طالبان در ولایت میدان‌وردک به ده‌نشین‌ها اطمینان می‌دهند که جلو تهاجم کوچی‌ها به مناطق‌شان را خواهند گرفت.

یوسف نیکزاد، کابل

برخی مقامات محلی طالبان در ولایت میدان‌وردک به ده‌نشین‌ها اطمینان می‌دهند که جلو تهاجم کوچی‌ها به مناطق‌شان را خواهند گرفت.

پیک‌آفتاب: منابع محلی در بهسود امروز دو شنبه ۱۵ حمل، به پیک‌آفتاب گفتند که مقامات محلی طالبان طی روزهای گذشته، با برگزاری چندین جلسه با نمایندگان مردمی در کابل و میدان‌وردک، به باشندگان ولسوالی‌های بهسود و دایمیرداد اطمینان داده‌اند که جلو تهاجم کوچی‌ها به مناطق‌شان را می‌گیرند.

سید هاشم جوادی بلخابی که از سوی طالبان در ولایت میدان‌وردک، مسئولیت حل‌وفصل مسئله کوچی‌ها‌ با ده‌نشینان را به عهده دارد، در تازه‌ترین اظهارات‌اش به نقل از والی طالبان برای ولایت میدان‌وردک به مردم اطمینان داده است که حکومت طالبان جلو تهاجم کوچی‌ها را می‌گیرد.

آقای هاشمی به نقل از والی طالبان در میدان‌وردک می‌گوید که نظر به فرمان عفو عمومی، کوچی‌ها و ده‌نشینان حق گشت‌وگذار مسلحانه را ندارند. وی به نمایندگان مردم بهسود اطمینان داده که از گشت‌وگذار افراد مسلح خودسر زیر نام کوچی در بهسود جلوگیری می‌کنند.

وی می‌افزاید: “فقط آن عده از مردم کوچی که دارای سند معتبر باشند، حق عبور و ورود به منطقه را دارند و از ورود افراد خودسر و سودجو از سوی طالبان جلوگیری خواهد شد.”

در همین حال،‌ حاجی فروغ یکی از متنفذین ولسوالی بهسود ولایت میدان‌وردک که در جلسه مقامات محلی طالبان با نمایندگان مردم بهسود در خصوص حل مسئله کوچی‌ها و ده‌نشینان حضور داشته است، به پیک‌آفتاب می‌گوید که مقامات طالبان چنین تصمیمی را رسماً در جلسه اعلام نکرده‌اند.

وی می‌افزاید که علی‌رغم برگزاری چندین جلسه مردمی در کابل و میدان‌وردک با اشتراک مقامات طالبان، تاکنون هیچ تصمیم مشخص و موردقبول طرفین گرفته نشده و تمام جلسات در این زمینه بدون نتیجه پایان یافته است.

آقای فروغ تصریح می‌کند: “من در جلسه کابل حضور داشتم، این‌که برخی‌ها به نقل از مقامات طالبان می‌گویند که امسال طالبان به کوچی‌ها اجازه ورود به هزاره‌جات را نمی‌دهند، صحت ندارد و این موضوع در هیچ جلسه‌ای فیصله نشده است.”

وی خاطرنشان می‌سازد که مقامات محلی طالبان گفته‌اند: “تلاش می‌کنیم از وقوع جنگ میان کوچی‌ها و ده‌نشینان جلوگیری کنیم. کوچی‌ها حق ندارند به صورت گروهی و مسلح به مناطق هزاره‌‌جات بروند. صرف آن دسته از کوچی‌ها اجازه رفتن دارند که سند و زمین داشته باشند.”

بر بنیاد اظهارات منابع محل، مقامات محلی طالبان در ولسوالی‌های بهسود و دایمیرداد به مردم گفته‌اند که با خیال راحت زمین‌های خود را کشت کنید و از هجوم کوچی‌ها نگران نباشید، اما تاکنون معلوم نیست که در نهایت مقامات طالبان در کابل چه تصمیمی خواهند گرفت.

در سال‌های گذشته، علی‌رغم تلاش‌های شدید حکومت مرکزی مبنی بر جلوگیری از وقوع درگیری میان کوچی‌ها و ده‌نشینان، همه ساله در فصل بهار درگیری‌های خونینی به وقوع پیوسته است.

کوچی‌ها ادعا دارند که بر اساس فرمان رسمی حکومت‌های گذشته، علف‌چرهای هزاره‌‌جات متعلق به آن‌هاست و ده‌نشینان هم از تخریب مزارع‌شان توسط کوچی‌ها شکایت نموده، می‌گویند که علف‌چرهای متذکره کفاف مواشی آنان را نمی‌کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x