صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: خلای کمک نقدی به افغانستان باید تا زمستان تکمیل شود

سازمان ملل خواهان کمک سه میلیارد دالری برای افغانستان شده و گفته است که این خلا باید تا پیش از زمستان تکمیل شود.

سازمان ملل خواهان کمک سه میلیارد دالری برای افغانستان شده و گفته است که این خلا باید تا پیش از زمستان تکمیل شود.

پیک‌آفتاب: سازمان ملل بزرگ‌ترین درخواست کمک برای افغانستان را در آغاز سال 2022 مطرح کرد و گفت که در مجموع برای رسیدگی به نیازمندان افغانستان، به 5 میلیارد دالر نیاز دارد.

از این میان 500 میلیون دالر برای رسیدگی به افغانستانی‌های نیازمند در کشور‌های همسایه و 4.4 میلیارد دالر برای شهروندان در داخل افغانستان درخواست شده بود.

در همین حال، کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌گوید که تاکنون تنها 1.4 میلیارد دالر را جمع‌آوری کرده و هنوز خلای بزرگی در این زمینه وجود دارد.

طبق گزارش این نهاد، بیش‌ترین کمک‌ها از سوی امریکا، بانک توسعه آسیایی و کمیسیون اروپا صورت گرفته است. در گزارش تصریح شده که دسترسی به غذا، نیازمندی درجه اول شهروندان افغانستان دانسته می‌شود.

در همین حال، کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در توییتی گفته است: “وضعیت بشردوستانه در افغانستان هم‌چنان بحرانی است. دهه‌ها درگیری، شرایط اقتصادی و قیمت بلند مواد غذایی، میلیون‌ها خانواده را دچار سوءتغذیه کرده و نیاز به حمایت و سرپناه دارند. شکاف 3 میلیارد دالری کمک باید قبل از زمستان پُر شود.”

از سوی دیگر؛ هدر بار، معاون بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر در این خصوص گفته است که نبود تعامل میان طالبان و جامعه جهانی، وضعیت اقتصادی افغانستان را بدتر کرده است.

او چنین تصریح کرده است: “کمک‌های بشری خیلی‌ها مهم است، اما یک کشور تنها به این کمک‌ها متکی بوده نمی‌تواند. تاخیر طولانی‌مدت در ارایه کمک‌ها نیز اقتصاد را صدمه می‌زند. توافقی هم میان طالبان و تمویل کننده‌های غربی به ویژه امریکا به دست نیامده تا در نتیجه اقتصاد افغانستان دوباره فعال شود.”

در همین حال، کشورهای جهان برای تعامل با طالبان خواست‌های خود‌شان، از جمله رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران و هم‌چنان ایجاد حکومت همه‌شمول را دارند که تا حال طالبان در این مورد اقدام چشم‌گیری نداشته‌اند.

از سوی دیگر، سازمان ملل تخمین می‌کند که 19.8 میلیون تن در افغانستان به کمک‌های غذایی فوری نیاز دارند. از میان آن‌ها 1.1 میلیون کودک خردسال در افغانستان با خطر مرگ روبه‌رو دانسته می‌شوند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رئیس برنامه انکشافی سازمان ملل گفته بود که این سازمان نمی‌تواند 40 میلیون افغانستانی را صرفاً بر اساس اصل خشم اخلاقی به حال خود رها کند. او افزود که برای کمک به مردم، در اقتصاد افغانستان مداخله می‌کنند تا مردم زنده بمانند.

رئیس برنامه انکشافی سازمان ملل: ما در اقتصاد افغانستان مداخله می‌کنیم تا مردم را زنده نگه‌داریم

مدیر اجرائی زنان در سازمان ملل: وضع محدودیت علیه زنان، افغانستان را یک میلیارد دالر متضرر خواهد کرد

فلیپو گراندی در کابل؛ سازمان ملل: شمار گرسنگان در افغانستان به ۲۳ میلیون رسید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x