صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

روز آزادی مطبوعات؛ نی: فعالیت آزاد رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان تضمین شود

نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که باید فعالیت آزاد رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان به عنوان حق بشری، تضمین گردد.

پیک‌آفتاب: امروز سوم می، که برابر است به روز آزادی مطبوعات، نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان(نی) در اعلامیه‌ای می‌گوید که فعالیت رسانه‌ها در افغانستان طی دو دهه‌ی گذشته یکی از دستاوردهای مهم پنداشته می‌شود که این دستاوردها شامل فعالیت آزاد رسانه‌ها، آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات در افغانستان بوده است.

نی اما می‌گوید: «نزدیک به دوسال است که فعالیت آزاد رسانه‌ها درافغانستان به یک چالش جدی مبدل شده است. پس از تحولات سیاسی در افغانستان بیش از نیم از رسانه‌های آزاد نظر به مشکل اقتصادی و چالش‌های موجود در کشور از فعالیت باز ماندند. در کنار آن با متوقف شدن رسانه‌ها بیش از 65 در صد از خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای نیز بیکار شدند.»

این نهاد در پهلوی سایر مشکلات در برابر کار خبرنگاران و رسانه‌ها، مشکلات اقتصادی را عامل بزرگ کاهش فعالیت رسانه‌ها عنوان نموده و گفته است که در شرایط موجود فعالیت آزاد رسانه‌ها، تمثیل آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و مصونیت جانی و روانی خبرنگاران نگران کننده است و ادامه این وضعیت در درازمدت، می‌تواند برای رسانه‌های آزاد افغانستان شکننده‌تر باشد.

نی از نهادهای بین‌المللی خواستار حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان گردیده و تاکید نموده است که این نهادها بر اساس تعهدات دو دهه گذشته باید عمل کنند.

این نهاد تاکید می‌کند که در شرایط کنونی تنها ادامه‌ی حمایت‌های بین‌المللی از خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان می‌تواند ارزش‌های اساسی مثل آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و فعالیت آزاد رسانه‌های افغانستان را تضمین کند.

سوم می که برابر است به روز جهانی آزادی مطبوعات، همه ساله از این روز در افغانستان و سایر کشورهای جهان به گونه نمایشی تجلیل می‌گردد.

با روی‌کار آمدن حکومت سرپرست امارت اسلامی در افغانستان، رسانه‌ها با مشکلات زیادی از جمله چالش‌های مالی مواجه گردیده، ده‌ها رسانه از فعالیت باز مانده و تعداد زیادی از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها وظایف شان را ترک کردند.

نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان نگران اند که با ادامه‌ی این وضعیت و عدم حمایت نهادهای بین‌المللی از رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان، تا یک سال دیگر شمار دیگر از رسانه‌ها نیز مجبور به ترک کار و فعالیت شان خواهد شد.

نی: 96 درصد خبرنگاران زن بی‌کار شدند/ مقام های مسوول و نهادهای ملی و بین‌المللی از فروپاشی رسانه‌ها جلوگیری کنند

نهادهای حامی خبرنگاران: امارت اسلامی باید محدودیت‌ها علیه رسانه‌ها را بردارند

خواست کمیته‌ی حفاظت از خبرنگاران از امارت اسلامی برای اجازه دوباره فعالیت رادیو صدای بانوان در بدخشان

روز ملی خبرنگار و نگرانی‌ها نسبت به افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان

 

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] روز آزادی مطبوعات؛ نی: فعالیت آزاد رسانه‌ها و خبرنگارا… […]

تماس با ما: contactus@paikaftab.com
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x