صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

یوناما به طالبان: دهن مردم را نبندید

یوناما در واکنش به لغو نشست روز گذشته شماری از نهادهای رسانه‌ای گفته که طالبان سعی نکنند مخالفین فکری خود را سانسور کنند. نمایندگی سازمان ملل در افغانستان گفته که جلوگیری از برگزاری نشست رسانه‌ها، محدودیت آزاردهنده آزادی بیان است.

یوناما در واکنش به لغو نشست روز گذشته شماری از نهادهای رسانه‌ای گفته که طالبان سعی نکنند مخالفین فکری خود را سانسور کنند. نمایندگی سازمان ملل در افغانستان گفته که جلوگیری از برگزاری نشست رسانه‌ها، محدودیت آزاردهنده آزادی بیان است.

پیک‌آفتاب: قرار بود روز گذشته شماری از نهادهای رسانه‌ای افغانستان، نشست خبری را در پیوند به وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران در کابل برگزار کنند. این نشست قرار بود به میزبانی فدراسیون خبرنگاران افغانستان برگزار شود و مسئولان برگزار کننده این نشست گفته‌اند که شماری از رسانه‌های داخلی و خارجی برای پوشش این نشست آمده بودند، اما نشست با تذکر شفاهی مقامات طالبان لغو شده است.

خانه آزادی بیان با نشر یک اعلامیه در حساب توییتر خود گفته که قرار بود در این نشست، نتایج یک بررسی در مورد وضعیت خبرنگاران افغانستان را همگانی شود، اما با دخالت افراد مسلح طالبان این نشست لغو شده است. خانه آزادی بیان گفته که طالبان سه تن از خبرنگاران را برای مدتی در موترهای استخبارتی زندانی کرده و به آن‌ها هشدار داده که دستور بازداشت‌شان را با خود دارند.

در واکنش به لغو این نشست، یوناما؛ نمایندگی سازمان ملل در کابل از طالبان خواسته که مانع برگزاری نشست‌های رسانه‌ای نشوند. این اداره گفته است که ممانعت از برگزاری این نشست‌ها، «محدودیت آزار دهنده» آزادی بیان است. یوناما در حساب توییتر خود نوشته است: “ممانعت از برگزاری نشست خبری رسانه‌ها، محدودیت آزاردهنده آزادی بیان است. از طالبان خواسته می‌شود که از گفتگو میان افغان‌ها حمایت کنند و سعی نکنند دهان کسانی را که فکر می‌کنند ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی دارند، ببندند.”

محدودیت علیه رسانه‌ها و خبرنگاران در ماه‌های گذشته به شدت افزایش یافته است. جریان اطلاع‌رسانی تقریباً مسدود شده و خبرنگاران نمی‌توانند به شکل آزادانه از رویدادهای مختلف گزارش تهیه کنند. طالبان تنها از خبرهای که به نفع امارت اسلامی است، اجازه تهیه گزارش می‌دهند.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، صدها خبرنگار لت‌وکوب، بازداشت و شکنجه شده‌اند. در روزهای اخیر نیز دست‌کم دو خبرنگار در کابل و غزنی از سوی طالبان لت‌وکوب شده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x