صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گوترش: کودهای کیمیاوی روسیه باید به بازارهای جهانی برسد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که این نهاد بین‌المللی در حال هم‌کاری با امریکا و اتحادیه اروپا برای غلبه بر موانع موجود در مسیر ورود مواد غذایی و کودهای کیمیاوی روسیه به بازارهای جهانی است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که این نهاد بین‌المللی در حال هم‌کاری با امریکا و اتحادیه اروپا برای غلبه بر موانع موجود در مسیر ورود مواد غذایی و کودهای کیمیاوی روسیه به بازارهای جهانی است.

پیک‌آفتاب: گوترش با اشاره به توافقی ماه گذشته میان اوکراین و روسیه بر صادرات غلات اوکراین، تاکید کرد که این مهم با میانجی‌گری سازمان ملل در ترکیه حاصل و موجب شد بیش از 650 هزار تُن غلات و مواد غذایی اوکراین به بازارهای جهانی صادر شوند.

دبیرکل سازمان ملل هم‌چنین اضافه کرد، با توجه به این‌که این زنجیره از ماه فبروری قطع شده بود، تاکید کرد که این روند هم‌چنان باید ادامه یابد تا از کنترل قیمت و هم‌چنین عرضه کافی مواد غذایی در بازارهای جهانی اطمینان حاصل کنیم.

دبیرکل سازمان ملل که در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برد. وی پس از بازدید از مرکز هم‌آهنگی نظارت بر صادرات اوکراین گفت: “بخش دیگر تلاش‌ها باید بر صادرات مواد غذایی روسیه و کودهای کیمیاوی این کشور متمرکز شود تا بتوان روند کاهش قیمت جهانی مواد غذایی در جهان را مدیریت کرد”.

وی با اشاره به این‌که مواد غذایی و کودهای کیمیاوی روسیه مشمول تحریم نیستند، در ادامه افزود: “کشورهایی که روسیه را به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین مورد تحریم قرار داده‌اند، به صراحت گفته‌اند که این اقدامات در خصوص مواد غذایی و کودهایی کیمیاوی اعمال نمی‌شوند. با این حال ما شاهد کاهش صادرات این مواد از روسیه به بازارهای جهانی بوده‌ایم”.

دبیرکل سازمان ملل هم‌چنین در یک نشست خبری در کنار خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در رابطه با ادامه صادرات مواد غذایی اوکراین گفت: “موانع و مشکلاتی در رابطه با کشتی‌رانی، بیمه و هم‌چنین مسائل مالی وجود داشته که باید بر طرف شود”.

گوترش هم‌چنین تاکید کرد که سازمان ملل با واشنگتن و اتحادیه اروپا برای رفع این موانع هم‌کاری می‌کند. او در ادامه افزود: “خروج بیش‌تر مواد غذایی و کود کیمیاوی از اوکراین و روسیه، برای آرام کردن بیش‌تر بازار مواد غذایی و هم‌چنین کاهش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان ضروری و مهم است”.

روسیه و اوکراین حدود 33 درصد صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص داده‌اند و از زمان تهاجم نظامی مسکو در 24 فبروری، این زنجیره جهانی با اختلال جدی روبه‌رو شده و کمبود غلات در سراسر جهان، میلیون‌ها تن را در معرض گرسنگی قرار داده است. حمله روسیه هم‌چنین باعث شده تا قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی به شدت افزایش یابد. با این حال توافق میان دو کشور برای از سر گیری صادارات غلات اوکراین که با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل حاصل شده، توانسته تا اندازه‌ای از شدت بحران در این زمینه بکاهد. سازمان ملل و کشورهای جهان امیدوارند این روند هم‌چنان ادامه یابد و ارائه مواد غذایی اوکراین در بازارهای جهانی گسترش یابد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر روسیه و اوکراین در استانبول با میانجی‌گری دولت ترکیه و سازمان ملل برای از سرگیری صدور غلات از بنادر جنوبی اوکراین در دریای سیاه موافقت کردند.

پس از توافق مسکو و کی‌ف، اولین کشتی غلات اوکراین اودیسه را به مقصد طرابلس ترک کرد

روسیه تلاش می‌کند غلات غارت شده اوکراین را بفروشد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x