صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گفتگوی سازمان ملل در مورد نقش این نهاد در افغانستان زیر حاکمیت طالبان

شورای امنیت سازمان ملل به زودی گفتگویی را پیرامون نقش آینده‌اش در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، آغاز می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل به زودی گفتگویی را پیرامون نقش آینده‌اش در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، آغاز می‌کند.

پیکآفتاب: رئیس شورای امنیت سازمان ملل خواستار گفتگو در این مورد شده و توصیه کرده است که طالبان نباید در انزوا قرار داشته باشند.

نماینده یکی از کشورها در سازمان ملل به شرط فاش نشدن هویت‌اش گفته: ناروی که اخیراً میزبان گفتگوی مهم بین دیپلمات‌های غربی و طالبان در اسلو بود، این گفتگوها را که “بسیار پیچیده و بسیار دشوار” خواهد بود، رهبری خواهد کرد. او گفته است که غرب می‌خواهد “اطمینان حاصل کند که زنان و دختران در این بحث در حاشیه قرار نگیرند”.

از سوی دیگر، به گفته این مقام، چین و روسیه که هر دو عضو دایمی شورای امنیت هستند و حق وتو دارند، ممکن به کاهش تاثیرات مسایل حقوق بشری بر آینده ماموریت یوناما در افغانستان تلاش کنند.

دیپلمات دیگر این شورا که نخواست نام‌اش ذکر شود، گفت که ممکن در این گفتگوها “اجماعی” در مورد مسایل کمک‌های بشردوستانه و مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان پیدا شود. او افزوده که ممکن گفتگوها سبب ایجاد “تفاوت‌ها” بین کشورهایی که خواهان هم‌کاری با طالبان و کشورهای غربی که با “رویکرد سخت” می‌خواهند از این گروه تندرو امتیاز بگیرند، نیز شود.

ماموریت یوناما که از سال 2002 در افغانستان شروع شد، به تاریخ 17 مارچ سال روان به پایان می‌رسد. طالبان به تاریخ 15 اگست سال 2021 بر افغانستان مسلط شدند، اما با گذشت نزدیک به شش ماه از حاکمیت این گروه، هیچ کشوری آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.

از سوی دیگر، سرپرست وزارت خارجه طالبان اما گفته که طالبان در راستای کسب مشروعیت بین‌المللی به هدف خود نزدیک‌تر شده است. امیر خان متقی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه مشروعیت سیاسی را حق طالبان و “حق افغانستانی‌ها” خوانده و گفته است که تا زمان دست یافتن به این حق به مبارزه سیاسی ادامه خواهند داد.

خبرها حاکی از آن است که بحث روی روند به رسمیت شناختن طالبان در توافقی که بین امریکا، روسیه و چین حاصل شده بود، در سازمان ملل متوقف شده است. انتونیو گوتیرش، دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته خواستار تمدید یک ساله ماموریت یوناما شد. او با اشاره به رژیم پیشین طالبان بین سال‌های 1996 تا 2001 گفت: “بهترین راه برای ارتقای ثبات و حمایت بین‌المللی در آینده این است که طالبان از انزوایی که مشخصه تجربه قبلی آن‌ها در قدرت بود، اجتناب کند”.

این در حالی است که پیش‌تر اورزولا فون درلاین، رئیس‌ کمیسیون اتحادیه اروپا در سیزدهمین نشست آسیا و اروپا گفته بود که اتحادیه اروپا، حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما تلاش می‌کند که از سقوط اقتصادی و اجتماعی در افغانستان جلوگیری شود.

اتحادیه اروپا: طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم

تناقض از رفتار تا کردار؛ نمی‌شناسیم، اما دعوت می‌کنیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x