صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گفتگوی روسای جمهور هند و ترکمنستان درباره پروژه تاپی

تلویزیون ترکمنستان با نشر گزارشی گفته است که رام نات کوویند، رئیس ‌جمهور هند روز جمعه اول اپریل، برای یک سفر رسمی وارد عشق‌آباد شد، جایی‌که با رئیس ‌جمهور ترکمنستان گفتگو خواهد کرد.

تلویزیون ترکمنستان با نشر گزارشی گفته است که رام نات کوویند، رئیس ‌جمهور هند روز جمعه اول اپریل، برای یک سفر رسمی وارد عشق‌آباد شد، جایی‌که با رئیس ‌جمهور ترکمنستان گفتگو خواهد کرد.

پیک‌آفتاب: سردار بردی‌ محمداُف، رئیس ‌جمهور ترکمنستان از رام نات کوویند، رئیس‌ جمهور هند در میدان هوایی بین‌المللی عشق‌آباد استقبال کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که گفتگوهای رئیس جمهوران ترکمنستان و هند، امرروز شنبه دوم اپریل، در پایتخت ترکمنستان برگزار می‌شود.

از جانب دیگر، رسانه‌های هند گزارش داده‌اند که در سفر رئیس جمهور هند به ترکمنستان، تقویت روابط دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و توسعه روابط به ویژه پروژه “تاپی” بحث خواهند شد.

هم‌زمان با این مسئله، تلویزیون ترکمنستان تصریح می‌کند که سفر رئیس ‌جمهور هند به ترکمنستان، روز قبل در جلسه دولت ترکمنستان مورد بررسی قرار گرفت. در جلسه خاطرنشان شد که “در پایان گفتگوهای سطح بالا، قرار است یک بسته از اسناد با هدف تقویت هم‌کاری دوجانبه‌ای سودمند و متقابل که زمینه‌ مطمئن را برای هم‌کاری گسترش دهد، امضا شود”.

طبق گزارش‌های رسانه‌های ترکمنستانی، سردار بردی‌محمداُف در جلسه دولت تاکید کرد که یکی از اولویت‌های سیاست خارجی کشورش ایجاد روابط سازنده با کشورهای آسیا از جمله هند است.

تلویزیون دولتی ترکمنستان می‌گوید که رئیس‌ جمهور محمداُف هم‌چنین به اهمیت این نشست اشاره کرد که به ‌منظور توسعه گفتگوهای دوجانبه براساس پایه محکم دوستی چندصدساله و ریشه‌های عمیق تاریخی طراحی شده است.

از جانب دیگر، کارشناسان ترکمنستانی به این باورند که یکی از موضوعات اصلی و آجندای قابل بحث، ساخت خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند “تاپی” خواهد بود. به گفته آن‌ها، وضعیت بازارهای گاز جهان و اروپا به تمایل کشورهای شرکت کننده در این پروژه برای تسریع در اجرای آن کمک خواهد کرد.

این در حالی مطرح می‌شود که پروژه تاپی در سال 2016 توسط رهبران چهار کشور شامل این پروژه، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند گشایش یافت و کار بخش ترکمنستان این پروژه عملاً پایان یافته است. طول مجموعی لوله گاز تاپی 1814 کیلومتر است و این لوله، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد.

این لوله گاز از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می‌گذرد و 816 کیلومتر از مجموع 1814 کیلومتر آن در خاک افغانستان کشیده می‌شود. در افغانستان، لوله گاز تاپی در امتداد شاهراه هرات-قندهار کشیده می‌شود و پس از آن از کویته و ملتان پاکستان می‌گذرد و در نهایت به شهر فزیلکا در هند می‌رسد که هزینه مجموعی این پروژه 22.5 میلیارد دالر می‌باشد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x