صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گزارش: پس از طالبان، وضع اقتصادی بیش از 67 درصد خبرنگاران بحرانی است

تحقیقی که در مورد وضعیت اقتصادی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان تحت حاکمیت طالبان صورت گرفته، نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی اکثر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان وخیم است.

تحقیقی که در مورد وضعیت اقتصادی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان تحت حاکمیت طالبان صورت گرفته، نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی اکثر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان وخیم است.

پیک‌آفتاب: این تحقیق توسط نهاد رسانه‌ای افغانستان انجام شده و جهت به دست آوردن معلومات و آمار تقریباً دقیق از وضعیت اقتصادی، وضعیت شغلی و بررسی میزان رضایت خبرنگاران از شغل‌شان انجام شده است.

سید دل‌آقا قاسمی، رئیس اجرائیه این نهاد می‌گوید که جمعیت آماری کلی این تحقیق شامل 462 خبرنگار در سراسر افغانستان می‌باشد. در نتیجه تحقیق انجام شده از میان 462 پاسخ دهنده، به تعداد 390 تن (84.42%) مرد و 72 تن (15.85%) زنان بوده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که تعداد خبرنگاران زن و کارمند رسانه‌ای و حضورآنان در رسانه‌ها پس از تحول اخیر کاهش یافته و اکثریت خبرنگاران زن از کار باز مانده‌اند.

در این تحقیق از میان پاسخ دهندگان، 42.83 درصد خبرنگار رسانه‌های تصویری، 28.91 درصد خبرنگار رسانه‌های صوتی، 18.70 درصد خبرنگار خبرگزاری‌ها  و رسانه‌های آنلاین و 9.57 درصد خبرنگاران رسانه‌های چاپی و روزنامه‌ها بوده‌اند.

هم‌چنان در نتیجه این تحقیق، حدود 94.73 درصد خبرنگاران که در این نظرسنجی اشتراک کرده بودند، در داخل کشور هستند و تنها 5.63 درصد به خارج از کشور رفته‌اند.

با توجه به تحولات اخیر و مشکلات فراوان که سد راه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای  در افغانستان قرار دارد، بازهم 91.56 درصد خبرنگاران از انتخاب و نوع کارشان راضی بوده و تنها 8.44 درصد از انتخاب شغل خبرنگاری راضی نبوده که این نشان دهنده عزم و تعهد خبرنگاران نسبت به کارشان می‌باشد.

تهیه کنندگان این تحقیق می‌گویند: وضعیت بد اقتصادی، نبود امنیت جانی و مادی، کمبود کار، ادامه خشونت‌ها و نبود امنیت شغلی از چالش‌های عمده‌ای است که سد راه خبرنگاران کشور قرار دارد.

آمار این تحقیق گویای این است که حدود 56.28 درصد خبرنگاران قبل از تغییر رژیم، وضع اقتصادی‌شان متوسط بوده و 30.30 درصد در حالت خوب، 10.39 درصد ضعیف و تنها 3.03 درصد وضع اقتصادی‌شان بحرانی بوده است. اما وضعیت معشیتی خبرنگاران بعد از تغییر نظام تقریباً برعکس وضعیت قبل است.

بعد از تغیر نظام، حدود 67.32 درصد وضعیت اقتصادی‌شان بحرانی، 26.84 درصد ضعیف، 4.98 درصد متوسط و تنها 0.87 درصد وضعیت اقتصادی‌شان را خوب عنوان کرده‌اند.

یافته‌های تحقیق هم‌چنین نشان می‌دهد که هرچند خبرنگاران کشور در سالیان پسین از امنیت شغلی خوبی برخوردار نبودند، اما تغییر نظام تاثیر مستقیم بر وضعیت شغلی آنان داشته است، چنان‌چه تحقیق نشان می‌دهد که حدود 79 درصد از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، کارشان را از دست داده‌اند. این وضعیت سبب شده تا تعدادی از خبرنگاران برای ادامه زندگی‌شان، به کارهای شاقه رو بیاورند.

در بیست سال گذشته نهادهای حامی خبرنگاران به وجود آمدند، اما آمار این تحقیق نشان می‌دهد که نزدیک به 70 درصد خبرنگاران به این باور هستند که این نهادها هیچ  تاثیر مثبتی بر وضعیت زندگی و کار آنان نداشته است. حدود 61.47 درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ی از کارکردهای نهادهای حامی رسانه‌ها راضی نبودند.

با توجه به نتایج این تحقیق، خبرنگاران افغانستان و جامعه رسانه‎‌ای، روزگار خوبی ندارند و در شرایط سخت و بسته به سر می‌برند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x