صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گزارش‌گران بدون مرز: سایه ترس و وحشت بر رسانه‌های افغانستان گسترش یافته است

سازمان گزارش‌گران بدون مرز در نامه‌ای به گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در افغانستان، خواهان اقدام فوری برای حمایت از خبرنگاران و آزادی رسانه‌ها در افغانستان شد. این سازمان گفته که به تازگی بازداشت‌های خودسرانه رسانه‌گران افزایش یافته است.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز در نامه‌ای به گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در افغانستان، خواهان اقدام فوری برای حمایت از خبرنگاران و آزادی رسانه‌ها در افغانستان شد. این سازمان گفته که به تازگی بازداشت‌های خودسرانه رسانه‌گران افزایش یافته است.

پیک‌آفتاب: در نامه گزارش‌گران بدون مرز به ریچارد بنت، آمده که در هفته‌های اخیر بازداشت‌های خودسرانه افزایش یافته و فضای ترس و وحشت بر رسانه‌ها سایه افکنده است. این سازمان ضمن توضیح وضعیت کنونی آزادی بیان در افغانستان، از ریچارد بنت خواسته که برای حمایت از خبرنگاران و آزادی رسانه‌ها در افغانستان اقدام فوری کند.

در ماه های اخیر سخت‌گیری‌ها و محدویدت‌های بیش‌تری بر آزادی رسانه‌ها اعمال شده و گزارش‌گران بدون مرز می‌گوید که یکی از نتایج فشارها و ایجاد محدودیت‌، حاکم شدن فضای ترس و نگرانی بر اتاق‌های خبر رسانه‌هاست. این سازمان با اشاره به بازداشت‌های خودسرانه استخبارات طالبان، گفته که افراد مربوط به این اداره طالبان، به شکل خودسرانه برنامه‌های رسانه‌های شنیداری و تصوری را تغییر می‌دهند و مستقیم به دفاتر رسانه‌ها رفته و خبرنگاران را بازداشت و تهدید می‌کنند.

آنتوان برنارد، مدیر بخش جلب حمایت جهانی و راهبرد حقوقی گزارش‌گران بدون مرز می‌گوید: «بازداشت‌ها و فشار بر رسانه‌ها بیش‌تر شده است. وضعیت جهانی نباید مانعی برای توجه به وضعیت افغانستان شود. ما از ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل می‌خواهیم تا حمایت همه‌جانبه‌ای برای حمایت از روزنامه‌نگاری آزاد، کثرت‌گرا و مستقل در افغانستان جلب کند.»

به اساس آمار سازمان گزارش‌گران بدون مرز، تنها از نیمه‌های ماه حوت سال گذشته تا نیمه‌های ماه حمل یعنی در حدود یک ماه گذشته، ده‌ها خبرنگار و کارمند رسانه در قندهار، کابل و هرات بازداشت شده‌اند. گزارش‌گران بدون مرز هم‌چنین گفته که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، دست‌کم 50 مورد بازداشت خبرنگاران و کارمند رسانه‌ای توسط استخبارات و پولیس طالبان ثبت شده است.

این در حالی است که پیش‌تر فدراسیون نهادهای خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان، از ثبت ۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران طی یک ماه در افغانستان خبر داده بود. این فدراسیون گفته بود در ماه مارچ، دو شبکه تلویزیونی و سه شبکه رادیویی تعطیل شده‌اند.

ثبت 21 مورد خشونت علیه خبرنگاران در ماه مارچ

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x