صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گرسنگی میلیون‌ها انسان در افغانستان مهم‌تر از حجاب و هنرپیشه‌گی زنان

روزنامه دان پاکستان جدیداً مقاله‌ای را منتشر کرده و در آن گفته است که امارت اسلامی باید بداند که گرسنگی میلیون‌ها انسان در افغانستان مهم‌تر از بحث حجاب و هنرپیشگی زنان است.

روزنامه دان پاکستان جدیداً مقاله‌ای را منتشر کرده و در آن گفته است که امارت اسلامی باید بداند که گرسنگی میلیون‌ها انسان در افغانستان مهم‌تر از بحث حجاب و هنرپیشگی زنان است.

پیک‌آفتاب: روزنامه دان پاکستان در نوشته خود گفته است که رهبران امارت اسلامی باید به این درک رسیده باشند که مسایل مهم‌تر و جدی‌تری در افغانستان وجود دارد و این موارد نسبت به ایجاد مقررات برای رسانه‌ها در اولویت قرار دارند.

دان توضیح می‌دهد هنوز طالبان به وعده‌های خود در قسمت رعایت حقوق بشر، تشکیل حکومت فراگیر و گماشتن زنان در حکومت عمل نکرده است.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد که طالبان نسبت به ظاهر شدن خبرنگاران زن در تلویزیون “بدون حجاب اسلامی” بیشتر از فاجعه انسانی در حال وقوع در افغانستان نگران‌اند که هر روز زیر ریش این امارت اتفاق می‌افتد.

دان می‌افزاید درست زمانی این فرمان صادر می‌شود که سازمان ملل خواهان کمک فوری جامعه بین‌المللی برای نجات میلیون‌ها انسان در معرض خطر گرسنگی در افغانستان شده، ولی وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی با صدور این فرمان از رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی افغانستان خواسته که پخش فیلم و سریال با بازیگری زنان را متوقف کنند.

دان در ادامه می‌نویسد امارت اسلامی در حالی این فرمان را صادر کرده که ادعا می‌کند که نسبت به حکومت دوره قبلی خود در دهه 1990 میانه‌روتر شده و نگاه سازگارتری نسبت به جامعه، زنان و اقلیت‌ها پیدا کرده است.

این روزنامه پاکستانی تصریح می‌کند که به دنبال نشست چهارجانبه یک ماه پیش در اسلام‌آباد خوش‌بینی‌هایی ایجاد شد که طالبان به خواسته‌های بین‌المللی توجه می‌کند، اما صدور این فرمان درباره زنان و رسانه‌ها قطعاً به بهبود این گروه در افغانستان و جامعه بین‌الملل کمک نمی‌کند.

روزنامه دان در پایان این مقاله به رهبران طالبان توصیه می‌کند حالا که برخلاف گذشته مقابل دوربین رسانه‌ها وخبرنگاران زن حاضر به مصاحبه می‌شوید اما باید درک کنید که وضعیت افغانستان نسبت به دهه 1990 فرق کرده و شما با افغانستان جدید دارای رسانه‌های پر مخاطب، جوانان فعال و تحصیل‌کرده روبرو هستید و در کشوری حکومت می‌کنید که دارای رسانه‎ها و هویت جدید است.

مقاله متن خویش را با این بُرش خاتمه می‌دهد: “افغانستان فعلی کشور متکثر و جامعه پویا است. این‌ها واقعیت‌های ملموس امروز افغانستان است که نمی‌توان از آن چشم پوشید، آن را کنار زد و از گفتمان عمومی حذف کرد”.

این در حالی مطرح می‌شود که وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی، در دستورالعمل تازه، محدودیت‌های جدیدی را برای فعالیت‌های رسانه‌ای در نظر گرفته که بر مبنای آن زنان مجبور به رعایت حجاب “پوشش مدنظر طالبان” شده اند.

واکنش‌ها به دستورالعمل تازه امارت اسلامی برای رسانه‌ها

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x