صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کوچ اجباری ترک‌تباران با حمایت مقامات محلی طالبان در جوزجان

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان از کوچ اجباری اوزبیک‌ها و ترکمن‌ها در ولایت جوزجان با حمایت و مشارکت مقامات محلی طالبان، ابراز نگرانی کرده و گفته است که به کوچ‌های اجباری باید پایان داده شود.

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان از کوچ اجباری اوزبیک‌ها و ترکمن‌ها در ولایت جوزجان با حمایت و مشارکت مقامات محلی طالبان، ابراز نگرانی کرده و گفته است که به کوچ‌های اجباری باید پایان داده شود.

پیک‌آفتاب: شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان در صفحه توییتر خود نوشته که “اخبار نگران کننده‌ای حاکی از اخراج اجباری و جابه‌جایی ازبیک‌ها، ترکمن‌ها و مردم محل در جوزجان با حمایت و مشارکت مقامات محلی طالبان وجود دارد. این اخبار به دنبال اخبار قبلی در مورد اخراج اجباری هزاره‌ها به گوش می‌رسد.”

خانم اکبر هم‌چنین افزوده است که “به کوچ‌های اجباری باید پایان داده شود و هیچ گروهی از مردم نباید در ترس زندگی کنند.”

باشندگان ولسوالی قوش‌تپه ولایت جوزجان می‌گویند که کوچی‌ها بر زمین‌های زراعتی آنان هجوم آورده و زمین‌های آنان را غصب کرده‌اند. به گفته آن‌ها، کوچی‌ها زمین‌های للمی آنان را غصب کرده و مواشی‌شان را بر زمین‌های آنان آورده‌اند. مقامات محلی امارت اسلامی اما نسبت به این رویداد ابراز نظری نکرده‌اند.

به گفته باشندگان قوش‌تپه، این زمین‌ها از پدران‌شان به میراث مانده و کوچی‌ها هیچ سندی برای تصاحب آن در دست ندارند.

باشندگان ولسوالی قوش‌تپه ولایت جوزجان ازبک‌تبار هستند و می‌گویند که پس از تسلط طالبان، کوچی‌ها با استفاده از سلاح، زمین‌های آنان را غصب کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند کسانی که با کوچی‌های غیربومی مخالفت کرده‌اند، از سوی طالبان زندانی و شکنجه شده‌اند.

باشندگان قوش‌تپه جوزجان هم‌چنین روز گذشته ۷ قوس، در همین رابطه دست به تظاهرات زده و خواستار توجه مسئولان امارت اسلامی شدند. آنان از مسئولین اسلامی خواستند که جلو زورگیری‌های کوچی‌های مهاجم را بگیرند و اجازه ندهند که آنان با استفاده از نفوذ در میان طالبان بر آنان ظلم کنند.

این در حالی است که چندی پیش نیز از کوچ اجباری در ولایت دایکندی و شهر مزارشریف نیز خبرهایی منتشر شده است.

کوچ اجباری ۱۲۰۰ خانواده در دایکندی از سوی طالبان

فرمان کوچ‌اجباری طالبان در مزارشریف

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x