صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا: خروج از افغانستان «شکست استراتیژیک» بود

اعضای جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا با نشر گزارشی، خروج این کشور از افغانستان را «شکست استراتیژیک» دانستند.

اعضای جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا با نشر گزارشی، خروج این کشور از افغانستان را «شکست استراتیژیک» دانستند.

پیک‌آفتاب: به باور اعضای جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، خروج از افغانستان دشمنان امریکا از جمله چین، روسیه و ایران را جسورتر ساخته و افغانستان را به پایگاه تروریستان مبدل کرده است.

این گزارش که روز گذشته 17 اگست منتشر شد، می‌افزاید که حکومت بایدن برخلاف توصیه مشاوران نظامی خود، خروج بدون قیدوشرط از افغانستان را انتخاب کرد. با آن‌که حکومت بایدن می‌گوید که توافق دوحه را عملی کرده است، اما گزارش می‌افزاید: “توافق دوحه، رئیس جمهور بایدن را مجبور به عقب‌نشینی از افغانستان نکرد؛ او علی‌رغم توصیه مشاوران نظامی ارشد خود، جامعه استخباراتی و متحدان امریکا، این کار را انتخاب نمود”.

گزارش می‌افزاید که توافق دوحه مبتنی بر شروط بود و طبق گفته رئیس جمهور، این شروط هنوز برآورده نشده است.

جمهوری‌خواهان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به نقل از مشاوران بایدن می‌نویسند که او اعتراف کرده است حتا اگر توافق دوحه وجود نداشت “سعی می‌کرد نیروها را از افغانستان خارج کند”.

گزارش می‌افزاید که متحدان عمده ناتو به شمول بریتانیا و آلمان با تاکید از حکومت بایدن خواستند تا بدون قیدوشرط نیروهای خود را از افغانستان خارج نکند.

براساس این گزارش، با آن‌که جامعه استخباراتی و ارتش امریکا نیز به تکرار هشدار می‌دادند که خروج کامل از افغانستان باعث سقوط این کشور به دست طالبان می‌شود، اما با این وجود بایدن در دفاع از تصمیم خود گفت که بسیار احتمال کمی وجود دارد که طالبان قدرت را تصاحب کنند.

این گزارش به نقل از وزارت دفاع امریکا، نهادهای استخباراتی این کشور و هم‌چنین اداره استخبارات بریتانیا می‌نویسد که خروج از افغانستان تنها برای دشمنان امریکا «خوب» بوده است.

گزارش به نقل از ریچارد مورد، رئیس MI6 یا سازمان جاسوسی بریتانیا می‌نویسد: “پیروزی طالبان روحیه افراط‌گرایان در سراسر جهان را تقویت کرده و در واقع کسانی را که در بیجینگ، تهران و مسکو نشسته‌اند، جسور کرده است”.

گزارش می‌گوید که بعد از اتمام پروسه تخلیه، شمار قابل ملاحظه نیروهای ویژه ارتش افغانستان به ایران پناه برده‌اند.

در بخشی این گزارش آمده است: “تا به امروز، دولت بایدن هیچ برنامه‌ای برای برخورد با نیروهای ویژه نداشته است. اگر بسیاری از آن‌ها توسط ایران، روسیه یا چین بازداشت شوند، می‌توانند تهدیدی جدی برای امنیت ملی امریکا باشند”.

گزارش می‌افزاید: “آن‌ها توسط نیروهای ویژه ما آموزش دیده بودند و نه تنها تاکتیک‌های ما را می‌دانند، بلکه می‌دانند که این مقامات نظامی نخبه چه کسانی هستند”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کانگرس امریکا گفته بودند که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا را به خاطر خروج شتاب‌زده نیروهای امریکایی از افغانستان، مقصر قلم‌داد کنند.

یک سالگی فروپاشی نظام؛ جمهوری‌خواهان امریکا: جو بایدن مقصر خروج شتاب‌زده از افغانستان است

جنگ 20 ساله امریکا در افغانستان از سوی یک کمیسیون ویژه بررسی می‌شود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x