صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کتاب “زن آبی” برنده جایزه کتاب آلمان شد

این رمان درباره زنی است که پس از تجربه تجاوز به دنبال راهی برای ادامه زندگی است و به داستان یک خود توانمندسازی زنانه‌ تبدیل می‌شود که بازتابی از شکاف جنسیتی قدرت است. اشتروبل مبارزه فردی زنی را که مورد تجاوز قرار گرفته با پرسش‌های اساسی در مورد سوء استفاده از قدرت درهم می‌آمیزد.

رمان “زن آبی” داستان زنی است که پس از تجربه تجاوز به دنبال راهی برای ادامه زندگی است. آنتیه راویک اشتروبل در کتاب خود از بازگو کردن یک مورد “Me too” فراتر می‌رود. داستان او ساختارهای قدرت را زیر ذره‌بین می‌برد.

پیک‌آفتاب: به گزارش دویچه‌وله، آنتیه راویک اشتروبل امسال با این رمان برنده جایزه ۲۵ هزار یورویی کتاب آلمان شد. روز دوشنبه ۱۸ اکتوبر، هیئت داوران اثر او را این چنین توصیف کرد: رمانی که “با نیروی هستی و دقتی شاعرانه” با جهان برخورد می‌کند. او هشت سال روی این رمان کار کرده است.

هیئت داوران تحت تأثیر “رمانی تکان دهنده” قرار گرفته‌ که “در سبکی روایی – تجربی موفق می‌شود آنچه را که غیرقابل وصف است، بیان کند.” نویسنده در گفتگو با شخصیت خیالی “زن آبی” با وجود همه ناامیدی‌ها از ادبیات به عنوان قدرتی شکننده برای مقابله با بی‌عدالتی و خشونت بهره می‌برد.

زن جوانی در ناامیدی محض در یک آپارتمان در کشوری غربیه با نوشیدن شراب بیهوش می‌شود. در آپارتمان قفل است. او در رویا صحنه‌ای در دادگاه هلسینکی را تجسم می‌کند. زن شهادت می‌دهد و دستان مردانی که دستبند بر آن‌ها نهاده شده می‌لرزند. زن با سه نام نینا، سالا، آدینا دچار ضربه روحی سنگین شده و ازجهان اطراف خود دوری گزیده است.

این رمان درباره زنی است که پس از تجربه تجاوز به دنبال راهی برای ادامه زندگی است و به داستان یک خود توانمندسازی زنانه‌ تبدیل می‌شود که بازتابی از شکاف جنسیتی قدرت است. اشتروبل مبارزه فردی زنی را که مورد تجاوز قرار گرفته با پرسش‌های اساسی در مورد سوء استفاده از قدرت درهم می‌آمیزد.

نویسنده در ۴۲۰ صفحه از به تصویر کشیدن تجاوز فراتر می‌‌رود و به ساختارهای قدرت نقب می‌زند؛ رابطه میان نهادها و حکومت‌ها، شکاف فرهنگی میان شرق و غرب اروپا، رابطه پول و اقتدار و استثمار مردم در اروپای ظاهراً متحد سال ۲۰۰۴ میلادی.

اشتروبل سال ۱۹۷۴ در پوتسدام متولد شد. اولین حرفه‌ای که آموخت کتاب‌فروشی بود و سپس روانشناسی و ادبیات را در پوتسدام و نیویورک فرا گرفت. آنتیه راویک اشتروبل مدتی با دریافت بورسیه تحصیلی در لس آنجلس و هلسینکی زندگی کرده است. شاید او با شخصیت‌هایی برخورد کرده باشد که از آنها برای به تصویر کشیدن گاه اغراق‌آمیز و طنزآمیز این رمان استفاده کرده است.

او پیش از این نیز رمان‌های متعددی منتشر کرده است. “لایه‌های سردتر هوا” سال ۲۰۰۷ نامزد جایزه نمایشگاه کتاب لایپزیگ شد. “سقوط روزها به شب” در سال ۲۰۱۱ در فهرست جایزه کتاب آلمان قرار گرفت.

جایزه کتاب آلمان به ابتکار اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان از سال ۲۰۰۵ تا کنون هر سال با شروع نمایشگاه کتاب فرانکفورت جایزه کتاب آلمان را به بهترین رمان آلمانی‌زبان سال اعطا می‌کند. این جایزه نقدی و در مجموع بالغ بر ۳۷ هزار و ۵۰۰ یورو است و از مهم‌ترین جوایز ادبی اروپا به شمار می‌آید.

به برنده اصلی جایزه ۲۵ هزار یورو و به هر یک از پنج نویسنده دیگر دو هزار و ۵۰۰ یورو اهدا می‌شود. علاوه بر نمایشگاه کتاب فرانکفورت،  بنیاد دویچه بانک، دویچه وله و رادیو آلمان (Deutschlandfunk) نیز با این انجمن همکاری می‌کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x