صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کای آیده: عدم تعامل با طالبان، در واقع مجازات شهروندان افغانستان است

کای آیده، سفیر پیشین سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید که جامعه جهانی باید بیشتر از هر زمانی با طالبان در تعامل باشند، زیرا عدم تعامل با آنان، مردم افغانستان را متاثر خواهد ساخت.

کای آیده، سفیر پیشین سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید که جامعه جهانی باید بیشتر از هر زمانی با طالبان در تعامل باشند، زیرا عدم تعامل با آنان، مردم افغانستان را متاثر خواهد ساخت.

پیک‌آفتاب: کای آیده در مصاحبه‌ای جدید حود با صدای امریکا (VOA) گفته است: “من فکر می‌کنم ما باید با طالبان تعامل داشته باشیم تا بیشتر در مورد آنها بدانیم و اینکه بالای چه کسی باید نفوذ داشته باشیم و تا زمانی که چنین نکنیم طالبان را نه، بلکه شهروندان افغانستان را مجازات کرده‌ایم.”

سفیر پیشین سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید که کمک‌های بشردوستانه برای شهروندان ‌افغانستان نمی‌تواند تنها به کمک نهادهای غیرانتفاعی به پیش برود یا بسنده باشد. او اما می‌افزاید با وجودیکه اداره‌های سازمان ملل متحد در این راستا سهم خود را انجام می‌دهند، اما مردم نه تنها به غذا بلکه به دوا، آب صحی و سایر امکانات اولیه نیاز دارند و این کمک‌ها بدون گفتگو با طالبان امکان پذیر نیست.

آیده علاوه می‌کند: “احتیاط و به عقب انداختن گفتگوها با طالبان به این معنی است که ما روز به روز، بیشتر و بیشتر شهروندان افغانستان را ناامید می‌سازیم. آن‌ها کسانی‌اند که در حالت مرگ قرار دارند.”

از جانب دیگر بابر بلوچ، سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است: “بحران انسانی به گونه روزافزون در افغانستان تشدید می‌یابد. گرسنگی در این کشور به شکل بی‌سابقه افزایش یافته است. در حدود 23 میلیون نفر که 55 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد با سطوح بلند گرسنگی دچار بوده و از این میان 9 میلیون آن با خطر قحطی نیز مواجه اند.”

سفیر پیشین سازمان ملل در امور افغانستان، در مورد عدم تایید اعتبارنامه نماینده گروه طالبان توسط سازمان ملل اضافه می‌کند که با خواسته‌های جامعه جهانی مبنی بر تشکیل حکومت همه شمول و شمولیت زنان در حکومت موافق است، اما این کار به زمان بیشتری نیاز دارد. اما به گفته او نگه‌داشتن کرسی سازمان ملل برای حکومتی که کشور را ترک کرده و در هیچ بخشی از کشور کنترول ندارد، نامعقول به نظر می‌رسد.

کای آیده گفتگوی ایالات متحده و سایر کشورها را با طالبان درست خواند و افزوده است که از این طریق می‌توان به خوبی درباره طالبان قضاوت کرد و بر آن‌ها نفوذ داشت. آیده در این مصاحبه می افزاید که باید سفارت‌خانه‌ها دوباره در افغانستان باز شوند چون از راه دور یا آنلاین مشکل است تمام مسایل را درک و به آنها رسیدگی نمود.

این در حالی مطرح می‌شود روز دوشنبه 8 قوس گفتگوها میان هیئت امارت اسلامی به رهبری امیرخان متقی و امریکا در دوحه، پایتخت قطر شروع شد.

دوحه محل گرم برای بحث‌های داغ افغانستان؛ گفتگوها میان مقام‌های امریکا و امارت اسلامی رسماً آغاز شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x