صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کاربران رسانه‌های اجتماعی: طالبان از اعتراض می‌ترسند

در دومین روز تظاهرات علیه طالبان در پنجشیر، یک زن معترض می‌گوید: طالبان مردم بی‌‎گناه را می‌کشند. در همین حال، کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که ادامه اعتراضات در پنجشیر حکومت طالبان را متزلزل خواهد کرد.

در دومین روز تظاهرات علیه طالبان در پنجشیر، یک زن معترض می‌گوید: طالبان مردم بی‌‎گناه را می‌کشند. در همین حال، کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که ادامه اعتراضات در پنجشیر حکومت طالبان را متزلزل خواهد کرد.

پیک‌آفتاب: پنجشیر امروز شاهد دومین روز اعتراض علیه طالبان بود. شماری از زنان با حضور در برابر ولایت پنجشیر می‌گویند که طالبان در این ولایت اقدام به قتل افراد ملکی و بی‌گناه می‌کنند. این در حالی است که روز گذشته نیز ده‌ها تن از باشندگان ولسوالی عنابه، طالبان را متهم کردند که یک باشنده این ولسوالی را در ملاء عام تیرباران کرده‌اند. هم‌زمان گفته می‌شود که فرد کشته شده محمدآغا نام دارد و به جرم عضویت در نیروهای امنیتی پیشین به قتل رسیده است. ویدیوهای هم‌رسانی شده از تجمع روز گذشته نشان می‌دهد که معترضان شعار «مرگ بر طالبان» سر داده‌اند.

اعتراضات باشندگان پنجشیر، واکنش‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته و شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که این‌گونه اعتراضات حکومت طالبان را متزلزل خواهد کرد. به گفته این کاربران شبکه‌های اجتماعی، “طالبان از اعتراض می‌ترسند.”

داوود ناجی مشاور پیشین امنیت ملی در توییتی نوشته است، ستون فقرات حکومت‌های توتالیتر، ترس است. او گفته که، رژیم‌های دیکتاتور همواره از این می‌ترسند که مبادا روزی برسد که دیگر مردم از آن‌ها نترسند، وقتی این ترس فرو بریزد، نظم حاکم بر ترس هم فرو‌می‌ریزد. به نوشته ناجی، زنان در شهرها و حالا مردم پنجشیر دارند ترس از طالب را می‌پرانند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر در واکنش به این تجمع گفته که طالبان مردمان عادی را تحت عنوان عضویت دولت پیشین، بازداشت، شکنجه و به قتل می‌رساند. او نوشته است: “گروه طالبان با گرفتاری‌ها، شکنجه و کشتار غیر نظامیان و نقض گسترده‌ی حقوق بشر در افغانستان، مرتکب جنایات ضد بشری شده ‌اند.”

کاربر دیگری نوشته است: “هر روز ده‌ها تن در ننگرهار، کنر، قندهار، خوست و پکتیا کشته می‌شوند. نه کسی صدایشان را بلند کرد و نه کسی شهادت آنها را زیر سوال برد. اگر نه، از پنجشیر بیاموزید. این پنجشیر امروز است. من از صدای مردم علیه استبداد حمایت می‌کنم.”

کاربر دیگری نوشته که نام طالبان با ترور و وحشت عجین شده و همه روز چهره‌های منسوب به دولت گذشته به هر بهانه‌ی ترور می‌شوند. این کابر هم با همرسانی یک ویدیو به نقل از معترضان نوشته است: “از ترس شما مسلمانان ما صبح به نماز رفته نمی‌توانیم.”

ویدیوی دیگری که از پنجشیر همرسانی شده است، حاوی صحبت‌های دردآور مادر محمدآغا است. این مادر می‌گوید: “پسرم را با فقر و ناداری بزرگ کردم تا بتواند درس بخواند، اما طالبان او را صرفاً به خاطر این‌که از پنجشیر بوده تیرباران کردند.”

ده‌ها تن از باشندگان پنجشیر روز گذشته در اعتراض به قتل یک تن به اسم محمدآغا که گفته می‌شود نظامی سابق است، راه‌پیمایی کردند. باشندگان محلی گفته‌اند که محمدآغا توسط طالبان در ملاءعام تیرباران شده است.

گفته می‌شود که طالبان هیئتی را به منظور بررسی این رویداد به پنجشیر اعزام کرده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x