صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کاربران افغانستانی: سنت حذف زنان، استراتیژی پاکستان است

کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان در واکنش به سخنان عمران خان، آن را ناشی از تفکرات قبیله‌محور محصول سازمان استخبارات پاکستان خوانده‌اند. نخست وزیر پاکستان روز گذشته در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد گفت که «جهان باید به سنت افغانی در قبال آموزش زنان احترام بگذارد.» این سخنان او واکنش‌های وسیعی را در پی داشت.

کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان در واکنش به سخنان عمران خان، آن را ناشی از تفکرات قبیله‌محور محصول سازمان استخبارات پاکستان خوانده‌اند. نخست وزیر پاکستان روز گذشته در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد گفت که «جهان باید به سنت افغانی در قبال آموزش زنان احترام بگذارد.» این سخنان او واکنش‌های وسیعی را در پی داشت.

پیک‌آفتاب: عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نشست روز گذشته وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی گفت که جهان باید به سنت‌های افغانستان به ویژه در زمینه آموزش دختران احترام بگذارد.

در واکنش به این سخنان عمران  خان، حمیرا قادری، فعال حقوق زنان در افغانستان گفته است که سنت حذف زنان، سنت ناپسند است و عمران خان حق ندارد در مورد سرنوشت زنان افغانستان دخالت کند. او در حساب تویتترش نوشته است: “‏سنت حذف زنان، ناپسندیده است. چرا باید در افغانستان سنت این ناپسند پایدار بماند؟ مگر دوره برده‌داری ختم نشده است؟ عمران خان غلط می‌کند که بادار زنان افغانستان شده است.”

این فعال حقوق زنان افغانستان خواهان هم‌بستگی زنان افغانستان در این زمینه شده است.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان نیز در حساب توییتر خود، اظهارات روز گذشته عمران خان را حساب شده خوانده و گفته که او تلاش دارد، استراتیژی ارتش پاکستان را به عنوان «واقعیت» افغانستان به جهانی نشان دهد. صالح نوشته است: “نخست وزیر خان گفت که جامعه افغان و فرهنگ قبیله‌ای، ضد تعلیم و تربیت است. اگر چه سخنی ناپسند و جاهلانه است، اما او آن را حساب شده گفت. برای این‌که افغانستان به اسلام‌آباد وابسته باشد باید بدون تحصیلات و رهبری طالبان اداره شود. طرح استراتیژیک ارتش پاکستان به عنوان «واقعیت» افغانستان ارائه شد.”

حسنا جلیل، معین وزارت داخله حکومت پیشن نیز در رشته توییتی‌های نوشته است: “یکی باید به عمران خان بگوید که حتی در دهه 1990 دختران در خانه آموزش دیده بودند. پس از سال 2001، در مناطقی که دختران به مکتب دسترسی نداشتند و در خانه آموزش دیده بودند، به این دلیل بود که طالبان مکاتب را ممنوع کرد. چرا دختران طالبان در خارج از کشور تحصیل می‌کنند؟ اونا افغانی نیستن؟”

شاگل رضایی، عضو مجلس نمایندگان پیشین نیز در مورد سخنان عمران خان واکنش نشان داده و گفته که ‏اگر سنت مورد نظر عمران خان ارزشمند است، قبل از همه باید این سنت‌ها در پاکستان تطبیق شود. در حالی که زنان در پاکستان می‌توانند صدراعظم و وزیر شوند؛ اما در افغانستان از حق تعلیم و تحصیل محروم می‌شوند. او نوشته است: “سنت ‎قبیله‌محور مورد نظر عمران خان متعلق به مردم و جامعه متنوع افغانستان نیست.”

رحمت‌الله نبیل، رئیس اسبق امنیت ملی در واکنش به این سخنان عمران خان، اقدام به بازنشر توییت سال 2018 خود کرده که در آن توییت، نخست وزیر پاکستان را به ناآشنایی با فرهنگ افغانستان متهم کرده و نوشته است: “عمران خان تاریخ و فرهنگ 74 ساله پاکستان را درک نمی‌کند، چگونه باید از او بدون آشنایی با تاریخ و فرهنگ افغانستان انتظار داشته باشیم؟ او فکر می‌کند گذشته و حال افغانستان چند طالب مدرسه حقانیه است! او و برخی از رهبران طالبان هر دو ربات و محصولات ISI هستند.”

داوود ناجی، مشاور پیشین شورای امنیت ملی سخنان عمران خان را تقویت بنیادگرایی افراطی خوانده که در 40 سال گذشته جامعه پشتون را زمین‌گیر کرده و از توسعه بازداشته است. او نوشته است: “این‌که بنیادگرایی در ۴۰ سال گذشته بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از جامعه پشتون را زمین‌گیر کرده شکی نیست. چهل‌سال رهبری، مولوی خالص‌ها، حکمتیارها، ملاعمرها نفس این جامعه را کشیده است.”

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در رشته توییتی، سخنان عمران خان را تلاشی برای ایجاد اختلاف میان افغان‌ها و توهین به مردم افغانستان خواند.

فیض زلاند، استاد دانشگاه کابل نیز گفته که عمران خان باید از شر آخرین خان خلاص شود و باید از همه پشتون‌ها عذرخواهی کند. حق تحصیل زنان و دختران باید رعایت شود.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، امارت اسلامی محدودیت‌های شدیدی علیه زنان به اجرا گذاشته است. در حالی که جهانیان رعایت حقوق زنان را از پیش‌شرط‌های اساسی به رسمیت شناختن حکومت طالبان اعلام کرده، پاکستان اما با تمام توان تلاش دارد تا امارت اسلامی را به همین رفتارها به جهان بقبولاند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x