صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چهره قاتل 200 شهروند ملکی، همگانی شد

نیویورک تایمز با نشر مقاله‌ای به قلم ایریک اشمیت «Eric Schmitt» می‌گوید که استخبارات امریکا عکس مهاجم انتحاری را که در پروسه تخلیه در میدان هوایی کابل خود را منفجر نمود، در اختیار این نشریه قرار داده تا همگانی شود.

نیویورک تایمز با نشر مقاله‌ای به قلم ایریک اشمیت «Eric Schmitt» می‌گوید که استخبارات امریکا عکس مهاجم انتحاری را که در پروسه تخلیه در میدان هوایی کابل خود را منفجر نمود، در اختیار این نشریه قرار داده تا همگانی شود.

پیک‌آفتاب: نیویورک تایمز می‌نگارد که این فرد به نام «عبدالرحمن اللوگری» خود را چهار ماه قبل در میدان هوایی کابل انفجار داد و باعث کشته شدن ۲۰۰ غیرنظامی و ۱۳ سرباز امریکایی شد.

نویسنده تحلیل می‌کند که اللوگری دانشجوی دانشکده انجنیری بوده و پس از بازداشت از سوی طالبان دوباره از زندان بگرام آزاد شده است.

نویسنده مقاله تصریح می‌کند که این عکس روز شنبه اول جنوری ۲۰۲۲ در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفت و سپس توسط این رسانه نشر گردید.

او در بخش دیگر این مقاله تحلیل می‌کند که اللوگری نخستین حمله انتحاری را پس از روی کار آمدن طالبان در ۱۵ اگست انجام داد که در نتیجه آن ۲۰۰ غیرنظامی به شمول زنان و کودکان کشته شدند.

مقاله تصریح می‌کند که هدف انتحار کننده نیروهای خارجی به شمول نیروهایی امریکا بوده که در نتیجه حمله ۱۳ سرباز امریکایی نیز کشته شده است.

نویسنده می‌نگارد که عبدالرحمن که با استفاده از افراط‌گرایی دینی که جریان رو به رشد بوده، دست به این کار زده است.

افزون بر موارد بالا، پیشتر گزارش‌های در همین مورد نشر شده بود که گویا تعداد زیادی از شهروندان افغانستان با شلیک نیروهای امریکایی کشته شدند.

نویسنده وضاحت می‌دهد که مهاجم خود را در درون جمعیت که می‌خواستند از طریق میدان هوایی به کشورهای دیگر انتقال شوند، رسانده بود و با استفاده از شلوغی جمعیت خود را منفجر نمود و این‌گونه روند تخلیه را به شدت برهم زد.

از جانب دیگر، بلال کریمی یکی از سخنگویان طالبان این مطلب را رد کرده و در صفحه توییترش نوشته است: “این ادعا که گویا  فرد انتحار کننده‌ای که به تاریخ ۲۶ اگست در میدان هوایی کابل خود را انتحار کرده بود، از زندان بگرام آزاد شده است، درست نیست و هیچ ثبوتی در مورد وجود ندارد.” کریمی در ادامه می‌افزاید: “فاصله زمانی سقوط زندان بگرام تا انفجار میدان هوایی بسیار کم است و فرد متذکره نمی‌توانسته که در چنین زمان کمی، چنین انفجار قوی را سازماندهی کند.”

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وزارت دفاع امریکا گفته بود که در حمله پهپادی که منجر به کشته شدن ۱۰ عضو خانواده “زمری احمدی” به شمول ۷ کودک در کابل شد، قانون جنگ نقض نشده است.

پنتاگون: در حمله پهپادی 29 اگست در کابل قانون جنگی نقض نشده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x