صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پولند: اتحادیه اروپا گرایش‌های امپریالیستی دارد

وزیر خارجه پولند در اظهاراتی اتحادیه اروپا را به داشتن تمایلات امپریالیستی متهم کرد و نیروی محرکه این گرایش را تلاش‌های دولت آلمان دانست.

وزیر خارجه پولند در اظهاراتی اتحادیه اروپا را به داشتن تمایلات امپریالیستی متهم کرد و نیروی محرکه این گرایش را تلاش‌های دولت آلمان دانست.

پیک‌آفتاب: روسیه تودی (Russia Today) با نشر گزارشی گفته است که زبیگنیو راو، وزیر خارجه پولند در اظهاراتی گفت که کشورهای کوچک‌تر اتحادیه اروپا از «کمبود آزادی و برابری» رنج می‌برند.

وی در مقاله‌ای که در نشریه Rzeczpospolita نشر شده، نوشته است: “اگرچه بروکسل ادعا می‌کند در برابر آن‌چه که تهدید «امپریالیستی» روسیه خوانده، ایستادگی می‌کند، اما این بلوک خود عاری از تمایلات سرمایه‌داری نیست”. این مقام دولت پولند سپس آلمان را یکی از نیروهای محرکه گرایش‌های امپریالیستی اتحادیه اروپا دانست.

راو افزوده است: “اتحادیه اروپا به طور مداوم شاهد تلاش اعضای بزرگ برای تسلط بر شرکای کوچک‌تر، تحمیل استدلال‌های خود بر آن‌ها، نادیده گرفتن حقوق، منافع و نیازها و بی‌توجهی به اعتراض‌های آن‌ها است”.

وزیر خارجه پولند در مقاله خود خواستار اصلاح فرآیند تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا و تقویت نقش اعضای کوچک‌تر این بلوک شد.

وی با تاکید بر این موضوع که افزایش نقش کشورهای بزرگ‌تر در فرآیند تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا به ویژه با حمایت برلین، تهدیدی ویژه برای آزادی و برابری در این بلوک است، گفت: “دولت‌های کوچک و متوسط که توانایی ایجاد ائتلاف‌های موثر را ندارند، محکوم به از دست دادن رأی هستند”.

راو، آلمان را به ویژه به دلیل انعقاد قرارداد خط لوله گاز «نورد استریم» مورد انتقاد قرار داد و دولت برلین را مسبب بحران کنونی انرژی اروپا دانست.

این دیپلمات ارشد دولت پولند در ادامه خاطرنشان می‌کند: “کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا مانند آلمان دارای مزایای اقتصادی و ظرفیت جمعیتی غیرقابل انکاری هستند که همین امر باعث می‌شود قدرت رأی‌دهی بالاتری در فرآیند تصمیم‌گیری به دست آورند. وی هم‌چنین مدعی شد که برلین از این امتیاز برای پیگیری منافع ملی خود بهره می‌برد”.

وزیر خارجه پولند سپس با درخواست از برلین برای دست برداشتن از جاه‌طلبی‌های اقتصادی و سیاسی خود، تاکید کرد: “اگر آلمان خواهان دفاع از اتحادیه اروپا در برابر امپریالیسم است، باید به فکر محدودسازی خود باشد نه تلاش برای رهبری بلوک”.

پولند پیش از این، از خریداران گاز روسیه بود، اما در بهار سال جاری و پس از اعلام روسیه مبنی بر فروش گاز در برابر روبل، دولت ورشو به جای موافقت با این طرح به خرید گاز از سایر کشورهای اروپایی روی آورد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x